Valbohem har påkallat hyresförhandling

Vabohem, Färgelandas allmännyttiga bostadsbolag, har påkallat förhandling med Hyresgästföreningen om nya hyror för deras 576 lägenheter. Ännu har de inte presenterat något krav. Hyresgästföreningens inställning inför årets förhandlingsomgång är att det är ett år som bör präglas av återhållsamhet.

Hyresgästföreningen ser att detta året inte är som alla andra. Arbetslösheten, den ekonomiska otryggheten och oron för framtiden har ökat i spåren av coronapandemin. Enligt en undersökning som Hyresgästföreningen har beställt är 7 av 10 hyresgäster oroliga för sin privatekonomi. Enligt Hyresgästföreningens förhandlare, Sophia Fors, är det ett år som bör präglas av återhållsamhet, men i detalj är det för tidigt att uttala oss om bolagets krav innan vi har fått yrkande och underlag från Valbohem.

– Med tanke på de extrema omständigheterna just detta år hoppas vi att hyrorna inte ska behöva höjas mer än när det finns särskilda skäl för det. Hyresgästföreningens inställning inför årets förhandlingar präglas av att återhållsamhet bör gälla i förhandlingarna, säger hon i en kommentar.

För mer information kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

sophia.fors@hyresgastforeningen.se