Välkommen till två bostadsseminarier under Järvaveckan

Under den 12–16 juni pågår Järvaveckan i Stockholm, med fokus på politik och samhällsengagemang. Under veckan kommer Hyresgästföreningen anordna två bostadsseminarier:

Onsdag 12 juni kl. 17.30:

Var går din smärtgräns för en andrahandshyra? 20 lax?
När kötiden inte räcker till ett förstahandskontrakt, och ekonomin inte tillåter köp av en bostad, blir vi förvisade till andrahandsmarknaden. Men finns det inga lagar som begränsar uthyrningspriset? Klart det gör. Vi reder ut vad som gäller och utforskar vilken bostadspolitik som krävs för att ändra på bostadsojämlikheten.

Deltagare: Ann-Margarethe Livh, f.d. bostadsborgarråd | Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen | Roland Sjölin, jurist Hyresgästföreningen | Simon Safari, regionordförande Hyresgästföreningen | Clara Lindblom (V) oppositionsborgarråd | Emma Ringqvist, förbundsordförande jagvillhabostad.nu

Lördag 15 juni kl.17.30:

Bostadsbristen – en fråga om jämställdhet
Den bristande bostadspolitiken slår hårt mot kvinnor. Visste du att antalet kvinnor som hamnar i hemlöshet ökar? Att våldsutsatta kvinnor tvingas kvar i destruktiva relationer, och många kvinnor, ofta med barn, utesluter möjligheten att separera? Vi efterfrågar en politik där även kvinnor, trots lägre lön, ges rätt till ett hem.

Deltagare: Frida Ålander, verksamhetsområdeschef Stockholms Stadsmission | Martin Hofverberg, chefsekonom Hyresgästföreningen | Malpuri Groth, t.f. verksamhetschef Sveriges Kvinnolobby | Sahra Bargadle, ordförande Tensta kvinno- & tjejjour | Ann-Margarethe Livh, f.d. bostadsborgarråd | Veronica Palm, ordförande Alla Kvinnors Hus

Moderator: Anna Wennerstrand

Har du inte möjlighet att besöka våra seminarier? Hyresgästföreningen region Stockholm kommer som vanligt finnas på plats under hela veckan, kom gärna och besök vårt tält och prata med oss i frågor som berör boende, eller om du bara vill hänga en stund. Vi lanserar under Järvaveckan också kampanjen Generation bostadsfrustration, där vi vill skapa engagemang i bostadsfrågan bland unga vuxna.

Läs mer om Järvaveckan på deras hemsida: https://jarvaveckan.se/

För mer information, kontakta:

Simon Safari, ordförande
Hyresgästföreningen region Stockholm