Vänersborgsbostäder höjer hyrorna vid årsskiftet

Kommunala AB Vänersborgsbostäder och Hyresgästföreningen har tecknat ett nytt avtal som tar hänsyn till hyresgästernas försämrade ekonomi till följd av pandemin. Överenskommelsen innebär att hyreshöjningen stegas in över två år och att den största delen av höjningen sker först 2022.

Vid årsskiftet höjer Vänersborgsbostäder hyrorna med 0,95 procent i genomsnitt. Fastigheterna Fänriken 2 och Tuppen 2 får en höjning på 1,3 procent. För fastigheten Filtret 1 blir det ingen höjning första året. 2022 höjs hyrorna med ytterligare 1,5 procent i genomsnitt men höjningen kommer även då att variera mellan olika områden och fördelningen kommer att förhandlas under nästa år.

– Just nu kämpar många människor med en sämre ekonomi till följd av pandemin. Genom att teckna ett hyresavtal som sträcker sig över två år lyckades vi pressa ner höjningen rejält under första året, vilket var vårt primära mål. Samtidigt kan bolaget få bättre täckning för sina kostnader under nästkommande år, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlare, Sophia Fors.

– Eftersom vi inte vet hur pandemin utvecklar sig och hyresgästernas ekonomi återhämtar sig har vi skrivit in i avtalet att vi kan omförhandla höjningen för 2022 om det skulle behövas, förklarar Sophia Fors.

Överenskommelsen innebär att hyran för en normaltvåa går upp med 50 kronor vilket är hundralappen mindre än Vänersborgsbostäders ursprungliga krav på 2,8 procent. Förutom ökade kostnader för fastighetsunderhåll och reparationer bidrog kommunfullmäktiges beslut att höja taxorna för fjärrvärme, el och vatten till det höga kravet.

När vi diskuterar med lokala politiker framhåller vi alltid behovet av att hålla taxor och avgifter på en låg nivå. Det är viktigt eftersom de utgör en betydande del av hyran – i genomsnitt drygt en tredjedel, förklarar Sophia Fors.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

sophia.fors@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Vänersborgsbostäder höjer hyrorna med i genomsnitt 0,95 procent 2021 och 1,5 procent 2022.

Citat

Sophia Fors Hyresgästföreningens förhandlare