Vänersborgsbostäder strandar hyresförhandling

Hyresförhandlingen har strandat mellan kommunala AB Vänersborgsbostäder och Hyresgästföreningen och bostadsbolaget söker nu medlingshjälp av tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén. Hyresgästföreningen beklagar beslutet och uppmanar bolaget att återuppta förhandlingarna.

När förhandlingarna drog igång hade Vänersborgsbostäder aviserade att man ville höja hyrorna med 6,4 procent från årsskiftet. Bolagets sista bud innan de strandade förhandlingen var 5,98 procent medan Hyresgästföreningens motbud låg på 2,95 procent. Vänersborgsbostäder kommer nu att skicka ärendet till Hyresmarknadskommittén (HMK), ett partssammansatt tvistlösningsorgan som i ett första skeende ger medlingshjälp till de lokala parterna.

Hyresgästföreningen ser behov av återhållsamhet och menar att kravet fortfarande är för högt under en mycket tuff tid för många hyresgäster. Sophia Fors som leder Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp menar att Hyresgästföreningen har varit konstruktiva och försökt hitta lösningar i förhandlingarna men att Vänersborgsbostäder inte velat mötas på en rimlig nivå och heller inte är villiga att fortsätta förhandla.

– Vi har varit beredda att sträcka oss långt och gå med på en ovanligt hög höjning eftersom läget i omvärlden gjort att kostnaderna för bolaget ökat, men vi kan inte gå med på något extremt. Bara en liten hyreshöjning kan vara tufft för dem som inte har några marginaler. Vår uppgift är att få till en överenskommelse som blir skälig för hyresgästerna – för rätten att ha råd att bo kvar.

– Vi hade verkligen hoppats att vi skulle kunna komma överens. När Vänersborgsbostäder nu väljer att lämna förhandlingarna blir det en osäker situation för hyresgästerna. Vi kommer att argumentera för att det inte ska bli några retroaktiva hyreshöjningar, men tyvärr finns den risken i och med att förhandlingarna går till medling och därmed drar ut på tiden.

I våras slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen. Förhoppningen är att det ska leda till en rimlig hyresutveckling och stabila villkor.

Men under förhandlingen har det blivit tydligt att Vänersborgsbostäder och Hyresgästföreningen ser olika på trepartsöverenskommelsen.

– Bolaget hävdar att man strandar förhandlingen för att man vill att Hyresmarknadskommittén prövar hur modellen ska tillämpas. Vi tycker att det är beklagligt eftersom hyresgästerna kommer i kläm.

– Vår uppmaning till Vänersborgsbostäder är att komma tillbaka till förhandlingsbordet. Vänersborgarnas hyror borde bestämmas lokalt och inte uppe i Stockholm.

Faktaruta

Hyresmarknadskommittén (HMK)

Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om parterna inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK