Vara Bostäder vill höja hyrorna med 6,5 procent

Vara Bostäder kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med 6,5 procent från årsskiftet - något som Hyresgästföreningen inte är beredda att acceptera.

Snart drar hyresförhandlingen för 608 hushåll i Vara igång. Kommunägda Vara Bostäder har meddelat att man vill höja hyrorna med 6,5 procent från den 1 januari. Kravet är baserat på samhällsekonomins utveckling och kostnader för underhåll. Motparten Hyresgästföreningen lägger vikt vid att kravet är för högt, och ansvarig förhandlare Murat Solmaz pekar på att bolagets krav skulle innebära en chockhöjning för hyresgästerna:

- Bolaget har de senaste 3 åren haft en snitthöjning på 1,63 %. Bolagets yrkande för 2023 på 6,5 % blir fyra gånger mer än vad de i snitt fått de senaste tre åren. För dem som bor hos Vara Bostäder blir det en chockhöjning.

- Nu ska vi gå igenom underlaget och återkomma med ett motbud som är skäligt för hyresgästerna. Vi kommer inte att acceptera en hyreshöjning som är högre än vad som är absolut nödvändigt.

Vara Bostäders krav på 6,5 procent skulle för en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebära en höjning med 382 kronor i månaden eller 4584 kronor per år.

Förhandlingen startar den 7 december.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Murat Solmaz, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg