Världsfrånvänt yrkande av Roslagsbostäder

Roslagsbostäder yrkar en generell höjning för alla sina lägenheter på 2,9 procent för 2021.
- Det känns lite världsfrånvänt att ett kommunägt bolag yrkar hyreshöjningar under ett år som detta. Det tyder på en oförståelse för den situation som Sveriges hyresgäster befinner sig i, säger förhandlingsledare Lena Jansson Nordin från Hyresgästföreningen.

En enkätundersökning som Hyresgästföreningen genomfört visar att sju av tio av landets hyresgäster känner stor eller viss oro över att privatekonomin ska påverkas negativt av coronapandemin. Lena Jansson Nordin menar att bostadsbolagen måste ta hänsyn till det rådande läget. Om Roslagsbostäder skulle få igenom sitt yrkande skulle det innebära ett påslag på cirka 200 kronor för en lägenhet på 3 rum och kök som idag har en hyra på 6 800 kr.

-Det är en hyreshöjning som riskerar att knuffa redan hårt ekonomiskt prövade hushåll över kanten och det är en utveckling som vore förödande, säger Lena Jansson Nordin.

- Utifrån den rådande situationen anser vi inte att det är läge för hyreshöjningar, säger ordföranden i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation, Karl-Göran Lindquist.

-Många hyresgäster är allvarligt oroliga över hur man skall klara hyran och nu är ett lämpligt tillfälle för Roslagsbostäder att ta ett steg tillbaka.

Kontakt:
Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen