Västsvenska hyresvärdar har fått betala tillbaka drygt en miljon kronor i överhyror

Fenomenet att hyresvärdar tar ut för hög hyra, så kallad överhyra, har ökat de senaste åren. För att svara upp mot det har Hyresgästföreningen tillsatt extra resurser och gått på krigsstigen mot överhyror vilket har gett resultat.

Enligt lagen ska hyran vara skälig. Det innebär att den ska vara jämförbar med förhandlade hyror för likvärdiga lägenheter på din ort. Även om du hyr en hyresrätt i andra hand ska andrahandshyran i princip vara densamma som förstahandshyran med ett litet tillägg om du hyr möblerat.

Överhyra är skillnaden mellan förhandlad hyra och den hyra som hyresvärden kräver av förstahandshyresgästen. Enligt Hyresgästföreningen har det blivit allt vanligare att hyresvärdar tar ut överhyra. Därför har man tillsatt mer resurser för att komma till rätta med problemet.

– Min tjänst skapades bland annat för att driva ärenden där vi anser att medlemmar betalar fel hyra, förklarar Ludvig Möller som är förhandlare men dessutom har en juristexamen i botten. Det underlättar i de fall vi inte kan nå en överenskommelse med fastighetsägaren utan måste ta tvisten till Hyresnämnden som är en domstolsliknande myndighet. Men mitt arbete bygger naturligtvis på ett nära samarbete med mina kollegor på förhandlingsenheten.

Anledningen till att hyresvärdar tar ut överhyror kan variera. Enligt Ludvig Möller kan det bero på att en ny hyresvärd kanske inte är medveten om att det finns ett befintligt förhandlingsavtal för fastigheten. Men en del hyresvärdar passar medvetet på att höja hyran när en ny hyresgäst flyttar in. Det händer också att hyresvärdar ger fel information om förhandlingsresultat till sina hyresgäster.  Man kanske skriver att hyran höjs med två procent från september när förhandlingsresultatet i stället var en procent från maj månad.

– Från vår erfarenhet är det främst när man hyr av en privat fastighetsägare man bör vara på sin vakt. Vi har inga ärenden som gäller kommunala, allmännyttiga, bostadsbolag, förklarar Ludvig Möller.

Sänkt hyra och återbetalning
Sedan 2018 har Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg hjälpt 46 hyresgäster att sänka sin hyra och dessutom få tillbaka 1 076 527 kronor. Beloppen baseras på skillnaden mellan förhandlad hyra och den hyra som de betalat in. Storleken på återbetalningarna varierar mellan 940 och 87 837 kronor:

• Alingsås, två hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 3 242 kronor (2020)
  • Borås, en hyresgäst har fått tillbaka 65 000 kronor (2020)
  • Falköping, sju hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 250 505 kronor (2019)
  • Grästorp, fyra hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 65 001 kronor (2020)
  • Lidköping, en hyresgäst har fått tillbaka 21 906 kronor (2019)
  • Mariestad, fyra hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 126 219 kronor (2018)
  • Skara, 16 hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 258 079 kronor (2019-2020)
  • Skövde, sju hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 179 918 kronor (2019)
  • Strömstad, två hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 91 510 kronor (2018-2019)
  • Trollhättan, en hyresgäst har fått tillbaka 3 910 kronor (2020)
  • Uddevalla, en hyresgäst har fått tillbaka 11 237 kronor (2019)

Hur kan man skydda sig?
– När man flyttar till en ny lägenhet, främst hos en privat hyresvärd, kan man som medlem kontakta oss för att kontrollera att ingångshyran är korrekt, tipsar Ludvig Möller. Kontakta oss också om hyresvärden höjer hyran utan att du hör ifrån oss. Eller om informationen från din hyresvärd är annorlunda än den du fått via brev eller e-post från oss.

Ludvig Möller, tillförordnad förhandlingschef
Ludvig.moller@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Snabbfakta

Sedan 2018 har Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg hjälpt 46 hyresgäster att sänka sin hyra och dessutom få tillbaka 1 076 527 kronor. Beloppen baseras på skillnaden mellan förhandlad hyra och den hyra som de betalat in. Storleken på återbetalningarna varierar mellan 940 och 87 837 kronor.

Citat

När man flyttar till en ny lägenhet, främst hos en privat hyresvärd, kan man som medlem kontakta oss för att kontrollera att ingångshyran är korrekt. Kontakta oss också om hyresvärden höjer hyran utan att du hör ifrån oss. Eller om informationen från din hyresvärd är annorlunda än den du fått via brev eller e-post från oss.
Ludvig Möller, förhandlingschef