Vinnarna av #viförtjänarbättre är klara!

Djungeltrumman och Hyresgästföreningen är överväldigade och stolta över alla era bidrag! Såhär stort engagemang hade vi inte ens kunnat drömma om. Så TACK alla ni som varit med och lyft frågan om ungas bostadssituation – med allvar i rösten och glimten i ögat. Dags att presentera vinnaren!

Och vinnaren är...Katrine!

Juryns motivering: Katrine skildrar med en stor dos allvar och glimten i ögat en alltför vanlig boendesituation. Bostadskrisen ställer många omöjliga prioriteringar på sin spets och tvingar människor till beslut de aldrig tagit annars. Genom stilistiskt grepp i text och bild sätter hon fingret på vad det här egentligen handlar om – vi förtjänar ett hem för att vi förtjänar att må bra.

Tävlingen är ett samarbete mellan Göteborgs nöjestidning Djungeltrumman och Hyresgästföreningen. Den har pågått i fem veckor på kampanjsajten boende.djungeltrumman.se och samlat över 100 bidrag och exponerats för tiotusentals personer. Syftet var att ge unga vuxna en möjlighet att dela sina erfarenheter och bilder av bostadsbristen samt att uppmärksamma politikerna på vilket engagemang det finns för frågan.

- Det har rapporteras mycket om bostadsfrågan. Politikerna vet att det råder bostadsbrist, men jag tror vi alla behöver påminnas om vad den innebär på ett personligt plan för dem som drabbas. Förhoppningsvis har den här kampanjen bidragit till att fler inser allvaret och konsekvenserna i synnerhet för unga som saknar bostad.

Säger Anna Lönn Lundbäck, Regionchef för Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Tanken är att kampanjen löser boendesituationen, åtminstone under en helg, varpå vinnarbidragen belönats med boende på Hotel Eggers och Novotel under Way Out West. Dessutom har biljetter till festivalen, skor från Karltex.se och att få avsluta helgen på Art Garden Spa legat i potten.

Se alla vinnarbidragen och läs juryns motiveringar.

Övriga deltagare får ett festivalkit som delas ut på Djungeltrummans förfest till Way Out West på Clarion Post Hotel den 12 augusti.