Vinst för studenterna

Den årslånga tvisten mellan VS-hus och Hyresgästföreningen gällande centralt belägna studentbostäder i Västerås har nu avgjorts i Hyresnämnden.

VS-hus yrkade på en 20% höjning av hyrorna. I domen beslutades en genomsnittlig höjning av hyrorna på 0,92% på de lägenheter som gick till prövning.

- Det känns bra att Hyresnämnden har lyssnat på våra sakliga argument. Dessutom finns det nu en rimlig chans för studenterna att göra annat än att bara bo för sina pengar, säger Britt-Lis Bivall, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen.

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.