Viskaforshems nya hyror är färdigförhandlade

I och med att Viskaforshem och Hyresgästföreningen slutit ett avtal är nu hyrorna hos alla fem kommunala bostadsbolag i Borås färdigförhandlade. Viskaforshem höjer hyrorna med 1,95 procent i genomsnitt den 1 april. Avtalet berör 431 hushåll.

Inför förhandlingen hade Viskaforshem krävt att få höja hyrorna med 3,4 procent men detta förhandlades ner till 1,95 procent i genomsnitt. För hyresgästerna betyder det att höjningen varierar från 1,25 till 2,25 procent beroende på vilken fastighet man bor i.

– Överenskommelsen landade på en mer rimlig nivå för hyresgästerna. Samtidigt ger den bolaget kostnadstäckning och ligger i linje med mycket annat som är förhandlat i kommunen, konstaterar Stefan Lindborg, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Överenskommelserna innebär att hyreshöjningen för en normaltvåa stannar på 62-112 kronor istället för begärda 170 kronor i månaden.

Faktaruta

AB Toarpshus
(460 lägenheter)
2,5 % 5 390 kr 135 kr 1 april 1,65 % 89 kr

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Inför förhandlingen med Hyresgästföreningen hade Viskaforshem krävt att få höja hyrorna med 3,4 procent men detta förhandlades ner till 1,95 procent i genomsnitt.

Citat

Överenskommelsen landade på en mer rimlig nivå för hyresgästerna. Samtidigt ger den bolaget kostnadstäckning och ligger i linje med mycket annat som är förhandlat i kommunen.
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen