Webbinarium: Marknadshyra ”men bara för nybyggt” -hur påverkar det oss alla?

Regeringen har tillsatt en utredning om fri hyressättning i nyproduktion. År 2022 planeras den nya lagstiftningen träda i kraft och fastighetsägare får fritt bestämma inflyttningshyran för nybyggda lägenheter.

Enligt företrädare för regeringen och samarbetspartierna är det inget dagens hyresgäster behöver oroa sig för eftersom detta sker först om några år. Men om vi ser på hyresmarknaden ur ett mer långsiktigt perspektiv, vad innebär egentligen marknadshyra i nybyggda lägenheter för morgondagens hyresgäster? Hur påverkas bostadsmarknaden i sin helhet och vad händer med samhällsekonomin? Vilka kommer att bo i nybyggda lägenheter med marknadshyra och hur kommer hyresgästerna att påverkas när två olika prissystem gäller?

Välkommen till ett livesänt samtal mellan hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg och Sandro Scocco, chefsekonom för tankesmedjan Arena Idé och utredningschef för projektet Bostad 2030.

Samtalet modereras av Moa Andersson, verksamhetsledare för Boinstitutet.

Om du tittar live har du även möjligheter att själv ställa frågor.

Datum: Torsdagen den 7 maj
Tid: Kl 15:00-15:20
Plats: Hyresgästföreningens Facebook-sida: www.facebook.com/hyresgastforeningen/

Nationell pressjour