Ygeman, lyssna på näringsutskottet i Riksdagen: elnätet är en grundläggande samhällsservice

Det är glädjande att se att riksdagen värnar bostadskonsumenternas rättigheter och privatekonomi.Sex av åtta riksdagspartier stoppar regeringens proposition som skulle ge elnätsbolagen större monopol och landets bostadskonsumenter högre avgifter utan att elnätet byggs ut.

måste den regleras så att den blir till gagn för konsumenten och elnätet. Därför uppmanar jag Energiminister Ygeman att lyssna på näringsutskottet och göra om och göra rätt för landets konsumenter, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Ökningen av elnätspriserna i år har dämpats något vilket visar på betydelsen av de intäktsramar som har satts upp för elnätsföretagen. Den förordningen började gälla i augusti 2018. En viktig förutsättning för att detta ska kunna fortsätta är att de behålls och efterlevs. Därför behöver Ygeman förstå vad riskdagen säger.

Nätkostnaden står för nära hälften av de totala elkostnaderna för en genomsnittlig lägenhet. Det är tack var förordningen som vi har märkt av en viss dämpning av elnätspriserna för landets konsumenter. Det blir ett skydd för landets konsumenter som inte har något alternativ att välja på när det gäller elnätsleverantör, säger Jennie Wiederholm, Energiexpert på Hyresgästföreningen.

För mer information:
Sedan år 1996 ger Nils Holgerssongruppen årligen ut rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. I rapporten ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning.Gruppens medlemmar är Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta. Jämförelsen av VA-priserna i denna delrapport bygger på Svenskt Vattens taxestatistik för 2018.

Här kan ni ta del av den senaste rapporten om elnätet: http://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2020/el-2020/

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Citat