Yrkade hyreshöjningar från Fastighetsägarna i Värmland möts av skarp kritik från Hyresgästföreningen

Fastighetsägarna Sverige har i dagarna inkommit med sitt yrkande för hyresjustering i Värmland. Det snittar på 8,78% högre hyra för värmländska hyresgäster.

- Orimligt och verklighetsfrånvänt, menar förhandlingsledaren Henrik Woxlin, Hyresgästföreningen.

I inflationens spår ser vi hur priset på det mesta ökar. Såväl mat och förbrukningsvaror, som el och bränsle har rusat uppåt i pris. Med detta i åtanke kan det tyckas rimligt att även hyrorna höjs kraftigt, men här finns en avgörande skillnad

– Hyrorna höjs permanent och kommer följa bostaden för all framtid utan att sänkas, medan priser på mat, el och annat går upp och ner över tid. Dessutom får de som äger sin bostad en hel del skattelättnader och andra avdrag och bidrag att tillgå under kristid medan hyresgäster inte får något av detta, berättar Henrik Woxlin förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Snittet för Fastighetsägarna yrkande i Värmland ligger på 8,78% där Karlstad och Arvika ligger högst på svindlande 9,3% tätt följt av Kristinehamn på 9,2%

- Vi är överens med Fastighetsägarna om att lokala förhållanden väger in stort i förhandlingarnas utgång, det är därför märkligt att likställa Karlstad och Arvika genom ett så högt yrkande. Även Kristinehamn ligger högt, det är nämnvärt att det också är i dessa kommuner som Fastighetsägarna Sverige har flest medlemmar. Det är svårt att se det som en slump, menar Henrik Woxlin.

Lägst ligger Munkfors på 8,4% men även detta yrkande är väldigt långt från verkligheten.

- Förra året slutade förhandlingarna med Fastighetsägarna på 1,71% i snitt i Värmland. I den nya trepartsöverenskommelsen är vi överens om att vi ska titta bakåt och på innevarande år, för en stabil hyresutveckling för hyresgästerna. Så även om vissa av taxorna dragit iväg senaste året ser vi inte hur det skulle kunna ge så höga höjningar som Fastighetsägarna ger sken av.

Henrik Woxlin tel: 010-459 15 47

Region Mitt