Idogen erhåller formellt godkännande av patent i Japan

Idogen AB (”Idogen”) meddelar idag att det japanska patentverket (”JPO”) har godkänt bolagets patentansökan. Patentet ger Idogens vaccinteknologi ett brett skydd och stärker bolagets patentportfölj på en betydelsefull marknad.

Japanska patentverket har nu formellt godkänt Idogens patentansökan avseende inducering av IDO för behandling av autoimmuna sjukdomar och bortstötning av transplanterade organ. Patentet, med patentnummer 6063392, tillhör Idogens andra patentfamilj och skyddar Idogens teknologi till och med år 2031 i Japan. Relaterade patentansökningar i denna patentfamilj är under handläggning i Kanada och USA och fick i januari 2016 ett ”Notice of intention to grant” i Europa. Idogens första patentfamilj täcker ytterligare aspekter av att använda zebularin för behandling av autoimmuna sjukdomar och bortstötning av transplanterade organ och är hittills godkänd i Europa.

”Godkännandet av vår patentansökan i Japan är glädjande och ett besked som innebär en betydelsefull förstärkning av Idogens patentportfölj.”, kommenterar VD Lars Hedbys.

För ytterligare information om Idogen, vänligen kontakta:

Lars Hedbys, VD

Denna information är sådan information som Idogen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruks­förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2017.

Idogen utvecklar tolerogena vacciner som programmerar om immunförsvaret. Benämningen ”tolerogen” kommer av att immunförsvaret efter behandling tolererar den valda molekylen. Det innebär en ny behandlingsmetod för autoimmuna sjukdomar, organavstötning efter transplantation och patienter som har utvecklat antikroppar mot behandling med biologiska läkemedel. Behandlingen bygger på att celler från patientens blod programmeras om till dendritiska celler med kapacitet att specifikt motverka en skadlig immunreaktion. Bolagets plattformsteknologi har potential att kunna utveckla långtidsverkande behandling av patienter som bildat antikroppar mot sitt ordinarie läkemedel och även för att behandla autoimmuna sjukdomar som idag inte går att bota. Härutöver har bolaget potential att förändra transplantationsmarknaden genom att minska behovet av immundämpande behandling efter transplantation. Idogen grundades år 2008 kring en immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. För mer information, besök www.idogen.com