10 % av stockholmarna tränar på Friskis&Svettis

Sveriges största idrottsförening Friskis&Svettis Stockholm växer med nästan 6000 medlemmar när nära en tiondel av Stockholms befolkning väljer aktör.

Totalt sett tränar 5,27 procent av Sveriges befolkning på Friskis&Svettis, som har 558 537 medlemmar fördelade i 160 lokala ideella föreningar. Den förening som växer mest är Friskis&Svettis Stockholm som under året vuxit med knappt 6000 medlemmar och därmed sätter 94 897 stockholmare i rörelse.

- Aldrig någonsin tidigare i vår 40-åriga historia har vi varit så många. Jag tror att det beror på vårt breda utbud – vi har något för alla, från ung till gammal, för såväl nybörjare som mer erfarna, för soft-tränande liksom högintensivare, för dansare, gymmare, spinnare, yogisar och alla däremellan, säger Andreas Strömberg, ordförande F&S Stockholm.

2018 var ett händelserikt år för föreningen. Den 17:e träningsanläggningen öppnades i Solna och föreningen blev en röst i samhällsdebatten mot skeva kroppsideal och för #nollkroppshets och 100 % ren hårdträning i samarbete med Riksidrottsförbundet och Prodis.

- Genom att vi öppnade anläggningen i Solna Centrum kan vi erbjuda ännu fler stockholmare möjlighet till träning. Friskis jobbar varje dag med att utveckla träning som människor längtar till. Under 2019 tar vi ytterligare steg för att sänka trösklarna till träning genom inkludering och mångfaldsarbete, säger Andreas Strömberg, ordförande F&S Stockholm.

Se mer här: https://www.friskissvettis.se/Stockholm/Love-the-way-you-are

Så här tränar Friskis medlemmar
Styrketräning i gymmet är i besöksfrekvens större än gruppträningen. I och med att F&S Stockholm har 13-årsgräns i gymmen och aktivt arbetar med tränare på plats har unga vuxna blivit den största målgruppen.

Varje vecka genomförs i snitt 1000 gruppträningspass på F&S Stockholms 17 anläggningar, här är topp fem:

1. Jympa
2. Skivstång
3. Spin
4. Cirkelfys
5. Yoga

+46 70 334 25 45

Josefin Engfelt, PR-ansvarig Friskis&Svettis Riks & Stockholm
+46 70 848 81 82, josefin.engfelt@riks.friskissvettis.se

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 94 897 medlemmar och 17 fullutrustade anläggningar. Över 1 400 ideella ledare och värdar ser varje vecka till att vi kan erbjuda lättillgänglig och lustfylld träning av hög kvalitet för alla.

Om Friskis
Friskis&Svettis har 558 537 medlemmar fördelade i 160 lokala ideella föreningar. I Sverige finns 110 föreningar, resterande finns i Norge finns 41 föreningar och övriga finns i Europa. F&S Stockholm, F&S Göteborg och F&S Uppsala är de tre största föreningarna. 17 000 ideella funktionärer driver verksamhetens utbud.

PR-ansvarig

Om Friskis&Svettis Stockholm för #nollkroppshets
Friskis&Svettis finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje.
Vi anser att alla har rätt till rörelse, fri från påtvingade prestationskrav och kroppsideal.

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening. Vi har över 90 000 medlemmar, 1400 funktionärer, 150 medarbetare och 18 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.

10 % av stockholmarna tränar på Friskis
F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening
Topplista: Gym, jympa, skivstång, spin, cirkelfys, yoga

Aldrig någonsin tidigare i vår 40-åriga historia har vi varit så många. Jag tror att det beror på vårt breda utbud – vi har något för alla, från ung till gammal, för såväl nybörjare som mer erfarna, för soft-tränande liksom högintensivare, för dansare, gymmare, spinnare, yogisar och alla däremellan.
Andreas Strömberg, ordförande Friskis&Svettis Stockholm
Genom att vi öppnade anläggningen i Solna Centrum kan vi erbjuda ännu fler stockholmare möjlighet till träning. Friskis jobbar varje dag med att utveckla träning som människor längtar till. Under 2019 tar vi ytterligare steg för att sänka trösklarna till träning genom inkludering och mångfaldsarbete.