Bokningsbara gym för en tryggare träningsmiljö

Friskis&Svettis Stockholm inför möjligheten att boka plats till gymmen på alla 16 anläggningar. Anledningen är att undvika trängsel och skapa en ännu tryggare träningsmiljö.

- Från torsdagen den 22 april är alla platser i gymmet bokningsbara på samtliga anläggningar. Detta gör vi för att undvika trängsel och för att skapa en ännu tryggare träningsmiljö för våra medlemmar i coronatider, säger Mia Qwärnström, verksamhetschef på F&S Stockholm sedan tre månader tillbaka.

Hon fortsätter:

- Friskis uppdrag är att främja folkhälsan med rörelse, glädje och gemenskap. Det är extra viktigt nu under pandemin att vi fortsätter att träna. Många föredrar gymmen och därför är det viktigt att hålla dem öppna och smittsäkra och det gör vi med nya anpassningar.

Upplägget med bokningsbara gym har testats på F&S Skanstull och F&S Farsta sedan i februari med bra resultat: Besöken sprids över dagen och medlemmarna bokar sina gymtider i appen och på webben, precis på samma sätt som för gruppträningen. Det är fortfarande möjligt att komma och träna utan att ha bokat innan om det finns plats, men föreningen uppmanar till bokning, framför allt på välbesökta tider. Friskis har även infört en
besöksbarometer för att vägleda gymtränarna till lediga tider i gymmen.

- Styrka, teknik, rörlighet, kondition, balans, explosivitet - allt kan du göra i gymmet. Friskis gym har en tillåtande och inspirerande atmosfär där generationer möts. Träningen kan varieras i det oändliga. Men en sak är alltid densamma: Känslan av att trivas. Våra medlemmar uttrycker i kundundersökningar att de känner sig välkomna precis som de är. Nyfiken, nybörjare eller expert spelar ingen roll, säger Mia Qwärnström som själv är ideell tränare.

All rörelse räknas
Friskisindex Stockholm visar tydligt att ju mer du rör på dig, desto bättre mår du. Det är tydligt att den största vinsten får den som går från ingen träning alls, till att träna något över huvud taget. Välmåendet ökar sedan succesivt upp till fem gånger i veckan, därefter avtar ökningen något. Insikterna gör att föreningen satsar ännu mer på att tillgängliggöra smittsäker träning för alla. Gymbokningen är en av många åtgärder man vidtar.

- Det bygger på "the law of diminishing returns", eller lagen om minskande avkastning, alltså att den största förändringen sker när du går från inget till något och det gäller i synnerhet när det kommer till träning, säger Carl Johan Sundberg, professor i träningsfysiologi vid Karolinska institutet.

Om Friskis gym
F&S Stockholm har 16 rymliga och fullt utrustade gym där alla över 13 år kan få upp flåset, lyfta tungt, träna rörlighet och lära känna kroppen på nya sätt. Välutbildade tränare finns på plats för att hjälpa, peppa och utmana alla gymmare. All instruktion ingår i träningskortet.
Läs mer här: https://www.friskissvettis.se/stockholm/traning/gym

och här: https://www.friskissvettis.se/stockholm/nyheter/bokningsbart-gym-pa-alla-anlaggningar

Om Friskisindex Stockholm
Friskis&Svettis vet att människor behöver både rörelse, glädje och gemenskap för att må bra. Hela Friskis är byggt utifrån den övertygelsen. Därför tog vi fram Friskisindex – för att ta reda på hur bra stockholmarna mår! Resultatet visar att befolkningen mår relativt bra, men det finns vissa skillnader i samhället: 70-plussarna har tappat mest från första mätningen 2020 och alla grupper i Stockholm har minskat sin vardagsmotion det senaste året. Läs mer: https://www.friskissvettis.se/stockholm/friskisindex
Hur mår du idag? Testa ditt Friskisindex! https://ditt.friskisindex.se/

Om Friskis och Corona
Alla Friskis medlemmar äger föreningen tillsammans och visar solidarisk hänsyn. Föreningen följer myndigheternas riktlinjer för att minimera smittspridning och samtidigt bidra med rörelse, glädje och gemenskap till stockholmarna för att göra alla redo att möta livet och få ut mer av det. Friskis corona-anpassningar gör det lättare och roligare att hämta ny energi, oavsett om vi möts digitalt, utomhus eller inomhus. Läs mer: https://www.friskissvettis.se/stockholm/nyheter/corona

Friskis&Svettis är en folkrörelse med över en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Alla tre delar behövs. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 1400 ideella funktionärer, 150 medarbetare och 16 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.

Vill du prata mer med F&S Stockholms verksamhetschef Mia Qwärnström eller träningsfysiologiprofessor Carl Johan Sundberg? Kontakta Josefin Engfelt, press- och PR-ansvarig F&S Stockholm 0708-48 81 82,

PR-ansvarig, +46 708 48 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

F&S Stockholm tar ansvar som folkets träningsaktör och inför gymbokning för en tryggare träningsmiljö.
Föreningen inför möjligheten att boka plats till gymmen på alla 16 anläggningar. Anledningen är att undvika trängsel och skapa en ännu tryggare träningsmiljö. Insikter från Friskisindex gör att man vidtar fler åtgärder.
Coronasmittan ökar – F&S Stockholm anpassar därför verksamheten ytterligare. Resultatet från Friskisindex visar att endast hälften av stockholmarna mår bra, att vardagsmotionen har minskat och att äldres välmående har påverkats mest under pandemiåret. All rörelse räknas!
Friskis har även infört en besöksbarometer för att vägleda gymtränarna till lediga tider i gymmen.
F&S Stockholm har undersökt hur stockholmarna mår genom fältstudier utförda av Novus. Mätningen Friskisindex Stockholm visar tydligt att ju mer du rör på dig, desto bättre mår du.

Från torsdagen den 22 april är alla platser i gymmet bokningsbara på samtliga anläggningar. Detta gör vi för att undvika trängsel och för att skapa en ännu tryggare träningsmiljö för våra medlemmar i coronatider.
Mia Qwärnström, verksamhetschef på F&S Stockholm
Mia Qwärnström, verksamhetschef F&S Stockholm
Styrka, teknik, rörlighet, kondition, balans, explosivitet - allt kan du göra i gymmet. Friskis gym har en tillåtande och inspirerande atmosfär där generationer möts. Träningen kan varieras i det oändliga. Men en sak är alltid densamma: Känslan av att trivas. Våra medlemmar uttrycker i kundundersökningar att de känner sig välkomna precis som de är. Nyfiken, nybörjare eller expert spelar ingen roll.
Mia Qwärnström, verksamhetschef F&S Stockholm
Det bygger på "the law of diminishing returns", eller lagen om minskande avkastning, alltså att den största förändringen sker när du går från inget till något och det gäller i synnerhet när det kommer till träning.
Carl Johan Sundberg, professor i träningsfysiologi vid Karolinska institutet