Friskis stolt mottagare av Sveriges fana

På nationaldagen den 6 juni överlämnade Stiftelsen Sveriges Nationaldag högtidligt en fana till idrottsföreningen Friskis&Svettis Stockholm.

Stiftelsen Sveriges Nationaldag har delat ut flaggor och fanor sedan 1918. Totalt i år delades 68 fanor och 20 flaggor ut till föreningar och organisationer.

Motiveringen som gav Friskis fanan var: "Friskis&Svettis Stockholm är öppet för alla och har i 40 år gett alla människor, oavsett ålder, kön och etnicitet, möjlighet till lustfylld träning och rörelse."

Nomineringen kom från Mari-Louice Andersson, medlem, värd och ledare i Friskis sedan länge.

– Vi är så stolta över att ha fått motta fanan och att vårt arbete med att få fler stockholmare i rörelse uppmärksammas. Motiveringen är på pricken vad Friskis är, till oss är alla välkomna, säger Andreas Strömberg, ordförande i F&S Stockholm.

Sammanlagt sju olika organisationer i Stockholm anlände till Tessinska Palatset vid Slottsbacken för att motta sin fana av landshövding Sven-Erik Österberg.

Friskis-fanan gör debut på invigningen av parkträningen och Friskis&Svettis nya träningsanläggning i Solna, samt kommer att turnera runt på föreningens 17 anläggningars 40-årsfiranden under jubileumsåret 2018.

– Fanan är vacker och högtidlig med sin topp i form av en spetsig, gyllene Vasakärve. Fodralet har ett speciellt fack för den. Men fanan är till för att användas och synas och kommer inte hamna hoprullad i ett förråd, säger Johan Lampinen, verksamhetschef på F&S Stockholm, som nu måste trolla fram ett fanställ till kommande festligheter.

Svenska flaggans dag och Nationaldagen 6 juni
Nationaldagen firas dels till minne av att Gustav Vasa valdes till Sveriges kung den 6 juni 1523 och Sverige blev ett fritt rike och bröt med Kalmarunionen. Dels till minne av regeringsformen som skrevs under den 6 juni 1809 och gällde fram till 1974. Svenska flaggans dag blev formellt Sveriges nationaldag 1983.

Flaggan ägs av oss alla tillsammans
Sveriges flagga tillhör alla oss som bor i Sverige och är en samlande symbol för fred och frihet, för vår demokrati, allas rätt till yttrandefrihet och vår respekt för mänskliga rättigheter. En fana bär man, en flagga hissas på stång. Läs mer om flaggdagar, flaggans historia och flaggregler: www.nationaldagen.se

Träningen är till för alla
Friskis&Svettis är en idrottsrörelse med 551 803 medlemmar. Gemensam nämnare är träning med rörelseglädje. Friskis&Svettis ser träning som en naturlig del av livet. Alla människor behöver rörelse för att må bra. Därför är Friskis träning en frizon från prestationskrav och skeva ideal.

Friskis&Svettis Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 89 000 medlemmar. Föreningen erbjuder 900 pass i veckan, 70 olika träningsformer på 17 anläggningar. I sommar kan alla stockholmare träna fritt ute i Rålambshovsparken måndag, onsdag och ofta söndag, med bra mat efter alla pass från Friskis food truck, samt på Skarpnäcks sportfält tisdag, torsdag och vissa söndagar. Passen startar alltid 18.00 i båda parkerna.

Friskis&Svettis Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 89 000 medlemmar. Föreningen erbjuder 900 pass i veckan, 70 olika träningsformer på 17 anläggningar. I sommar kan alla stockholmare träna fritt ute i Rålambshovsparken måndag, onsdag och söndag kl 18.00.

Josefin Engfelt, pressansvarig Friskis&Svettis Stockholm, 0708-48 81 82.

Läs om F&S Stockholm: www.friskissvettis.se/stockholm
Allt om Friskis kostnadsfria parkträning 11 juni-19 augusti: www.friskissvettis.se/Stockholm/Nyheter/Parktraning-2018

Bildtext: Landshövding Sven-Erik Österberg överlämnade fanan till F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg. Med var även verksamhetschef Johan Lampinen och pressansvarig Josefin Engfelt, vars sångröst kom väl till pass när nationalsången avslutade ceremonin.

PR-ansvarig
F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med cirka 89 000 medlemmar och drygt 1 700 funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 70 olika träningsformer och drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

Friskis&Svettis har 551 803 medlemmar, varav 89 000 är med i F&S Stockholm som är Sveriges största idrottsförening och som firar 40 år 2018.

Vi är så stolta över att ha fått motta fanan och att vårt arbete med att få fler stockholmare i rörelse uppmärksammas. Motiveringen är på pricken vad Friskis är, till oss är alla välkomna.
Andreas Strömberg, ordförande i F&S Stockholm
Fanan är vacker och högtidlig med sin topp i form av en spetsig, gyllene Vasakärve. Fodralet har ett speciellt fack för den. Men fanan är till för att användas och synas och kommer inte hamna hoprullad i ett förråd.
Johan Lampinen, verksamhetschef för F&S Stockholm