Friskis&Svettis Stockholm mot Världens friskaste stad: Friskis&Svettis Stockholm höjde pulsen i valrörelsen

Vid lunchtid idag genomförde Friskis&Svettis Stockholm tillsammans med drygt 100 personer ett träningspass på Sergels torg i Stockholm. Aktiviteten var en del i manifestationen ”Stockholm mot Världens friskaste stad”, där målet är att få 50 000 fler stockholmare att börja röra på sig. Fysisk aktivitet är en mycket viktig faktor för att bibehålla och främja människors hälsa.

Genom att främja motion kan vi minska kostnaderna för ohälsa och i förlängningen också spara skattepengar. En minskad ohälsa på 10 procent för 50 000 stockholmare skulle spara 170 miljoner kronor för landstinget. Till detta kommer också effekten av skatteintäkter från personer som jobbar istället för att vara sjukskrivna.

- För att uppmärksamma våra politiker på betydelsen av motion för en god hälsa genomförde vi en träningsmanifestation på Sergels torg. Jag tror att vi har hittat en fråga som förenar alla politiska partier. Att förebygga ohälsa handlar inte enbart om pengar, det leder också till en förbättrad livskvalitet, säger Peter Rogeman, chef för Friskis&Svettis Stockholm.

Bakgrund till initiativet Världens friskaste stad:
Siffror publicerade i Folkhälsorapporten 2007, för Stockholms läns landsting, visar att 350 000 av Stockholms stad 634 000 personer, mellan 18-84 år, motionerar mindre än en till två gånger i veckan eller inte alls. I början av 2011 kommer nästa rapport och då vill F&S Stockholm att antalet fysiskt aktiva i Stockholm ska ha ökat med 50 000 personer. www.varldensfriskastestad.se

Peter Rogeman, chef för Friskis&Svettis Stockholm, 0707-73 69 00
Lotta Törnberg, informationschef för Friskis&Svettis Stockholm, lotta.tornberg@sthlm.friskissvettis.se alt. 0768-56 80 26

Fakta om Friskis&Svettis Stockholm

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med cirka 63 000 medlemmar och drygt 1 300 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder över 50 olika typer av träning, allt från klassisk Jympa till Styrketräning, Spinning och Yoga. Vi vill att alla ska må bra och njuta av rörelse- och livsglädje. Friskis&Svettis finns i flera länder och i Sverige engagerar föreningarna en halv miljon medlemmar. För mer information se www.sthlm.friskissvettis.se.