Friskis&Svettis Stockholm mot Världens friskaste stad: Träningsfest i Stockholm den 21 maj

Den 21 maj är det återigen dags för Träningens dag, ett initiativ av Friskis&Svettis Stockholm och en del i satsningen att göra Stockholm till Världens friskaste stad. Genom att avsätta en hel dag åt träning vill F&S få stockholmarna att inse vikten av att röra på sig, och att erbjuda hjälp att komma igång. Ambitionen är att göra Träningens dag till en given dag i kalendern.

- En stillasittande livsstil är fortfarande, år 2011, den största hälsoboven i västvärlden med stora konsekvenser både för den enskilde individen och för samhället. Träningens dag är en av de aktiviteter vi gör för att nå målet om att få 50 000 fler stockholmare att röra på sig en till två gånger i veckan, säger Peter Rogeman, chef Friskis&Svettis Stockholm.

Träningens dag smygstartar redan på fredagen den 20 maj med en träningsmanifestation för att uppmärksamma träningens betydelse för hälsan. Manifestationen sker på Medborgarplatsen klockan 12.00 och är ett träningspass där allmänheten är välkomna att delta.

Under Träningens dag lördagen 21 maj kommer F&S Stockholm att erbjuda öppet hus på samtliga anläggningar, erbjuda prova på-träning och roliga aktiviteter för både stora och små.

Egen kalenderdag
Som en del i arbetet för att göra Stockholm till Världens friskaste stad vill F&S Stockholm att träningen ska få en officiell dag i kalendern – Träningens dag.

- Vore det inte på tiden att ge träningen en egen kalenderdag som en välbehövd motvikt till kanelbullen, våfflan och semlan, avslutar Peter Rogeman.

Bakgrund till initiativet Världens friskaste stad:
Siffror publicerade i Folkhälsorapporten 2007, för Stockholms läns landsting, visar att 350 000 av Stockholms stads 634 000 invånare, mellan 18 och 84 år, motionerar mindre än en till två gånger i veckan eller inte alls. 2011 kommer nästa rapport och då vill F&S Stockholm att antalet fysiskt aktiva i Stockholm ska ha ökat med 50 000 personer. För mer information, gå in på www.sthlm.friskissvettis.se eller  www.traningensdag.se.

Peter Rogeman, chef för Friskis&Svettis Stockholm, 0707-73 69 00
Lotta Törnberg, informationschef för Friskis&Svettis Stockholm,
lotta.tornberg@sthlm.friskissvettis.se
alt. 0768-56 80 26