Kroppshetsen förstör folkhälsan – träningsvärlden måste börja ta ansvar

Friskis&Svettis Stockholm utökar projektet #nollkroppshets genom att utmana andra organisationer, träningsaktörer och påverkare. Initiativet fokuserar på att främja välmående och hälsosamma relationer med träning och motion.

En färsk undersökning från Verian visar att andelen svenskar som mår dåligt av att tänka på träning har ökat från 31 till 38 procent på ett år. Nästan hälften av alla kvinnor upplever att kroppsidealen påverkar dem negativt.

– Resultaten från undersökningen är nedslående och visar också på en alarmerande utveckling. Träningsbranschen har ett stort ansvar i att ha bidragit till att skapa orealistiska skönhetsideal och främja idén om vissa kroppsideal. Tillsammans kan vi motverka denna utveckling, träning ska handla om att må bra, inte dåligt säger Andreas Strömberg, ordförande för Friskis&Svettis Stockholm.

Från hälsa till hets – en farlig trend

Han konstaterar att träning borde vara en källa till glädje, inte en källa till ångest:

– Vi vill ta ansvar, som den folkrörelse vi är, och uppmanar fler att våga se problemen och hjälpa den som inte mår bra att finna rörelseglädje och gemenskap. Aktörer i träningsbranschen, media och influencers har har bidragit till att skapa en paradox där något som borde främja hälsa och välmående istället gör människor sjuka. Detta är inte längre ett individuellt problem, det är ett samhällsproblem. Nu samarbetar vi med flera organisationer och påverkare, utbildar våra tränare och ledare för att skapa en ännu bättre kroppskultur, säger Andreas Strömberg.

Nollkroppshets – ett initiativ till förändring

Friskis&Svettis Stockholm vill, i samarbete med Riksföreningen mot ätstörningar Frisk & Fri och Prodis 100 % Ren Hårdträning, förändra bilden av träning och välmående genom #nollkroppshets. Initiativet jobbar för en hälsosammare och mer inkluderande kultur. Alla förtjänar att känna sig bekväma och självsäkra i sin egen kropp.

Ledande företrädare och namnkunniga påverkare har undertecknat en debattartikel som uppmanar aktörer och samhället att ta ansvar. Genom #nollkroppshets anordnar Friskis&Svettis Stockholm olika aktiviteter som syftar till att främja självkärlek och positiv kroppsimage. Initiativet innefattar utbildning av ideellt engagerade funktionärer och föreningens medarbetare i de 25 gymmen för att säkerställa att de är utrustade för att skapa en säker och inkluderande miljö för alla medlemmar.

Vi utmanar nu branschen: träningsaktörer, organisationer, media och influencers! Med gemensamma ansträngningar kan vi främja sunda kroppsideal och en inkluderande träningsbransch. Genom att sprida medvetenhet an vi arbeta mot en värld där varje kropp firas och älskas. Slå följe med oss i kampen för #nollkroppshets!

För mer information, kontakta Josefin Engfelt
Press- & PR-ansvarig, +46 708 48 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

Om Friskis&Svettis
Friskis&Svettis är en folkrörelse med nästan en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.

F&S Stockholm är Sveriges största medlemsägda idrottsförening med 71 000 medlemmar som drivs av 1420 ideella funktionärer och 130 medarbetare på 16 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.