Medlemmars utseenden kritiseras i sociala medier - Friskis tar ställning

Friskis&Svettis normbrytande kampanj, där medlemmarna själva är modeller, skapar debatt. Föreningen uppmärksammar och besvarar nu kritiska kommentarer kring modellernas utseenden i sociala medier.

- Det känns oerhört angeläget att vi står upp för allas rätt till en träning fri från kroppshets, säger F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg.

All Friskis&Svettis kommunikation syftar till att få fler att känna sig välkomna. Därför är mångfald och representation bland modellerna, att alla olika sorters människor får synas, helt centralt. Alla ska kunna se någon som är lik dem själva i samband med Friskis&Svettis och träning.

– Vi vet att det idag finns en stor rörelseklyfta i samhället, där långt i från alla känner att träning är något för dem – fast alla människor egentligen behöver röra på sig för att må bra. Därför lyfter vi många olika personer och personligheter i vår kommunikation, säger Andreas Strömberg, F&S Stockholms ordförande.

Det är lätt att slänga ur sig en kommentar på sociala medier utan att tänka på konsekvenserna. Därför vill F&S Stockholm poängtera att alla som syns på bild är föreningens egna medlemmar och funktionärer. De är riktiga personer med riktiga känslor och inte minst ett brinnande engagemang för Friskis.

Hos oss är alla välkomna precis som de är och det är en självklarhet att våra egna medlemmar är med i våra kampanjer. Träningen ska vara en frizon från påtvingade prestationskrav och kroppsideal, säger Andreas.

Att träning är för alla är tydligen mer kontroversiellt än man tror.

Föreningen uppmanar nu alla att hjälpas åt att tänka på hur samtalet förs med och om varandra. Tillsammans skapas en välkomnande miljö, som kan få ännu fler att känna att träning också kan vara för dem.
#nollkroppshets

Andreas Strömberg, ordförande Friskis&Svettis Stockholm
+46 70 334 25 45

Josefin Engfelt, PR-ansvarig Friskis&Svettis Stockholm
+46 70 848 81 82, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 94 897 medlemmar och 17 fullutrustade anläggningar. Över 1 400 ideella ledare och värdar ser varje vecka till att vi kan erbjuda lättillgänglig och lustfylld träning av hög kvalitet för alla.

Länkar:
Love the way you move

Bakom kulisserna när medlemmarna skapade kampanjen

Friskis&Svettis Stockholms Facebook, där kommentarer besvaras löpande, vilket får stor uppmärksamhet och röner stolthet bland medlemmarna.

Friskis&Svettis Stockholms Instagram.

#nollkroppshets

PR-ansvarig

Om Friskis&Svettis Stockholm:
Friskis&Svettis finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje.
Vi anser att alla har rätt till rörelse, fri från påtvingade prestationskrav och kroppsideal.

F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening. Vi har 95 000 medlemmar, 1400 funktionärer, 150 medarbetare och 18 träningsställen runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse.

Det känns oerhört angeläget att vi står upp för allas rätt till en träning fri från kroppshets.
Andreas Strömberg, F&S Stockholms ordförande
Vi vet att det idag finns en stor rörelseklyfta i samhället, där långt i från alla känner att träning är något för dem – fast alla människor egentligen behöver röra på sig för att må bra. Därför lyfter vi många olika personer och personligheter i vår kommunikation.
Andreas Strömberg, F&S Stockholms ordförande
Hos oss är alla välkomna precis som de är och det är en självklarhet att våra egna medlemmar är med i våra kampanjer. Träningen ska vara en frizon från påtvingade prestationskrav och kroppsideal.