Stockholmarna prioriterar löpning i vår– så skapar du ett bra träningsupplägg

För två av tre Stockholmare är bättre kondition det primära målet med vårens och sommarens träning och majoriteten kommer att koncentrera sig på löpning/jogging. Det visar en ny undersökning som Friskis&Svettis Stockholm låtit YouGov genomföra.  Inga Häägg, PT på Friskis, ger sina bästa tips inför löparsäsongen.

På frågan ”Vad har du för mål/ambitioner med din träning för våren/sommaren?” svarar 68 procent av Stockholmarna att de vill förbättre sin kondition. Och när Stockholmarna listar vilka träningsformer de främst kommer att ägna sig åt under säsongen hamnar jogging/löpning högst på listan.

Inga Häägg är PT på Friskis&Svettis Stockholm. Hennes råd till den som ska inleda sin löparsäsong är att göra ett träningsupplägg – och att sedan hålla sig till rutinerna.

– Att hålla sig till planen handlar lika mycket om att inte överdriva sin träning som att faktiskt komma iväg. Oavsett löparvana; spika ett träningsupplägg där du går ut lugnt i början, har vilodagar och ökar distans och takt succesivt. Då ökar chanserna att du håller dig både motiverad och skadefri genom hela säsongen, säger Inga Häägg.

Inga Häägg tipsar:
10 steg mot ett bra träningsupplägg

1. Spika ett schema för säsongen. Bestäm dig för när du ska springa och hur länge.
  2. Planera för korta pass i början. Oavsett hur långt och mycket du sprang förra året måste musklerna vänjas succesivt.
  3. Efter vinterns långa uppehåll är intervallträning ett utmärkt sätt att kicka igång konditionen. Varva jogging med gång så som du känner att det passar din dagsform.
  4. Komplettera löpturerna med styrketräning. Benböj, enbensböj och utfall är bra för löpare, liksom att träna bål.
  5. Glöm inte att lägga in vilodagar.
  6. Håll rutinerna! Om du verkligen känner dig omotiverad en dag så ge dig hellre ut på en kort runda än ingen alls.
  7. Lägg in ett par övningar för att jobba med din rörlighet. Det är ett skönt sätt att varva ned och kan hjälpa dig att få en mer balanserad kropp om du tex är stel i höftböjare och bröstrygg.
  8. Lyssna på kroppen. Ont i knä eller benhinnor? Då har du gått ut för hårt och får backa ett steg.
  9. Håll motivation och målsättning med en bra löparapp, exempelvis RunKeeper, Endomondo eller Löparappen.
  10. Se över dina skor. Dags att investera i nya?

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 19 – 24 mars 2015 har sammanlagt 1035 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län.

Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med ca 85 500 medlemmar och drygt 1 600 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

Inga Häägg, PT på F&S Stockholm