Stockholmarna tränar för hälsans skull – men för många blir det precis tvärtom

Hälsan är det absolut främsta skälet till att man tränar, det uppger drygt åtta av tio stockholmare. Samtidigt har nästan tre av fem tvingats göra uppehåll i sin träning under det senaste året på grund av överbelastning eller skada. Det visar Friskis&Svettis Stockholms senaste Träningsbarometer.

Bland stockholmarna är det en tydlig majoritet (81 procent) som tränar för hälsans skull. Två av tre tränar för att bli piggare och orka mer medan en tredjedel gör det för att få en snyggare kropp. Men trots att det är hälsan som motiverar mest uppger 56 procent av de som tränat att de har överbelastat sig eller skadat sig det senaste året. 16 procent har tvingats göra ett flertal uppehåll i sin träning det senaste året på grund av detta.

– Många ökar takten för fort. Motivationen stiger i takt med att man mår och presterar bättre och snart varken kan eller vill man vara utan sin träning. Men det finns inga som helst fördelar med att överdriva – och tyvärr är det många som gör just det, säger Helene Nilsson, träningschef på Friskis&Svettis Stockholm.

Det är främst medelålders och äldre (de mellan 50-64 år och de mellan 65-74 år) som tränar för hälsans skull: 87 procent i dessa åldersgrupper uppger detta. Hälsan avgör även för dem mellan 18-29 år men här har också kroppens utseende en betydande roll. 54 procent i åldern 18-29 tränar för att få en snygg kropp jämfört med 4 procent av dem som är mellan 65-74.

Av dem som tvingats pausa i sin träning på grund av överbelastning eller skada det senaste året är majoriteten 50-64 år: 60 procent i denna åldersgrupp uppger detta.

Helenes 5 tips för hållbar träning:

• Börja lätt och stegra långsamt

• Träna stabilitet och rörlighet

• Variera mellan soft och intensivt, oavsett träningsvana

• Planera för återhämtning

• Trotsa aldrig kroppens signaler

Från undersökningen:

Vilka är de främsta skälen till att du tränar?

För min hälsas skull                                                        81%

För att bli piggare och orka mer                                     67%

För att få en snygg kropp                                               32%

För att jag tycker att det är roligt                                   23%

Delta i lopp/tävling                                                         6%

Känna gemenskap med andra som tränar                    3%

Annat                                                                             5%

Har det hänt att du fått göra uppehåll i din träning under det senaste året på grund av överbelastning eller skada?

Ja flera gånger                                                                16%

Ja, något enstaka tillfälle                                                40%

Nej, aldrig                                                                      41%

Har ej tränat det senaste året                                          3%

Om undersökningen

• Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 19 – 24 mars 2015 har sammanlagt 1035 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län.

Helene Nilsson, träningschef Friskis&Svettis Stockholm, 070-169 70 05
Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med ca 85 500 medlemmar och drygt 1 600 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

Många ökar takten för fort. Motivationen stiger i takt med att man mår och presterar bättre och snart varken kan eller vill man vara utan sin träning. Men det finns inga som helst fördelar med att överdriva – och tyvärr är det många som gör just det.
Helene Nilsson, träningschef på Friskis&Svettis Stockholm