Sund viktigare än snygg för tränande stockholmare

Att få en snygg kropp står inte i fokus när stockholmarna tränar. Åtta av tio stockholmare uppger att det främst är för hälsans skull som de motionerar. Det visar Friskis&Svettis Stockholms senaste Träningsbarometer.

Sammanlagt 1006 stockholmare har svarat på Friskis&Svettis Stockholms Träningsbarometer, som visar att en tydlig majoritet (79 procent) tränar för hälsans skull. Nästan två av tre tränar för att bli piggare och orka mer medan endast tre av tio gör det för att få en snyggare kropp.

– Allt fler börjar inse vad träning kan göra för hälsan. Många yngre tränar för att ta hand om arbetsrelaterade problem som ont i nacke, axlar eller rygg – medan äldre har börjat förstå att de faktiskt kan träna sig till en piggare ålderdom, säger Helena Hugosson, personlig tränare på Friskis & Svettis Stockholm.

Det är de främst de som är mellan 65-74 som lyfter hälsa och mer ork som de främsta skälen till att de tränar: 86 procent av dem mellan 65-74 samt 81 procent av dem mellan 50-64 uppger detta. Hälsan står högt även hos den yngre målgruppen men här har också kroppens utseende en betydande roll. 60 procent i åldern 18-29 tränar för att få en snygg kropp.

Från undersökningen:

Vilka är de främsta skälen till att du tränar?

Alla
För min hälsas skull
För att bli piggare och orka mer
För att få en snygg kropp
För att jag tycker att det är roligt
Delta i lopp/tävling
Känna gemenskap med andra som tränar
Annat

Om undersökningen
Statistiken kommer från en undersökning genomförd 28 mars – 3 april 2014 av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Sammanlagt 1006 män och kvinnor i åldern 18-74 år i stockholmsområdet svarade.

Henrik Ramstedt, chef för Friskis&Svettis Stockholm, 072-070 05 44
Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 85 500 medlemmar och drygt 1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

Allt fler börjar inse vad träning kan göra för hälsan. Många yngre tränar för att ta hand om arbetsrelaterade problem som ont i nacke, axlar eller rygg – medan äldre har börjat förstå att de faktiskt kan träna sig till en piggare ålderdom.
Helena Hugosson, personlig tränare på Friskis & Svettis Stockholm