Var tredje Stockholmare väljer bort träningen under sommaren - så får du motion trots svag motivation

Sommaren är här och för många innebär det att träningen läggs på hyllan. En ny undersökning av Friskis&Svettis visar att var tredje Stockholmare tränar mindre än vanligt – eller inte alls – under sommarsemestern. Här ger Emelie Kling, personlig tränare på Friskis&Svettis Stockholm, sina tips till dem som har svårt att hålla igång träningen  i sommar.

Den vanligaste anledningen att skippa träningen på sommaren – var femte stockholmare uppger detta – är för att man tycker att det är tråkigt att träna inomhus när det är fint väder. Andra menar att de inte tycker om att träna när det är för varmt ute (12 procent) eller att sämre mat- och dryckesvanor under sommaren påverkar motivationen (17 procent).

- All rörelse räknas – man måste inte gå till gymmet när solen skiner och semestern är kommen. Med lite fantasi och barnasinne kan du få hur mycket motion som helst utan att du ens tänker på att du faktiskt tränar, säger Emelie Kling, personlig tränare på Friskis&Svettis i Stockholm.

Emelies sommartips när motivationen tryter:

• Simma vid varje dopp! Utmana dig själv med några extra simtag varje gång du svalkar dig.
  • Lek med barn! Kurragömma, kull, bollen på burken… Kul – och jobbigt.
  • Tillgång till strand? Tävla i längdhopp med barn eller vänner eller varför inte ta en springtur i den mjuka sanden?
  • Ro! Ta en tur i ekan och se till att ta ut roddtagen ordentligt – rygg, axlar och armar få sig en rejäl omgång.
  • Turista! Vare sig du är hemma eller på okänd ort: ge dig ut till fots eller cykel och upptäck nya gator och gränder.
  • Rutiner, rutiner! Försök att sätta en enklare plan för din träning, exempelvis att du gör någon aktivitet varannan dag, direkt innan lunch eller varje gång grillen åker fram.
  • Testa parkträning! Under hela sommaren erbjuds en mängd pass för Stockholmare som vill testa att träna ute och gratis.

Undersökningen i korthet

Hur ser dina träningsvanor vanligtvis ut under sommaren?
(bas: tränar minst en gång i månaden övriga året)

Jag tränar mer än vanligt                                                                                           27%

Jag tränar som vanligt                                                                                               40%

Jag tränar mindre än vanligt                                                                                       32%

Jag tränar inte alls under sommaren                                                                           2%

Varför tränar du mindre eller inte alls på sommaren?
(bas: tränar mindre/inte alls under sommaren)

Jag tycker att det är tråkigt att träna inomhus när det är fint väder                             19%

Sämre mat och dryckesvanor under semestern påverkar min motivation att träna       17%

Jag vill inte träna när jag har semester                                                                       16%

Jag tycker inte om att träna när det är för varmt ute                                                   12%

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Friskis&Svettis under perioden 24 maj - 6 juni 2013 bland män och kvinnor i åldern 18-74 år i Stockholms län. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen.

Henrik Ramstedt, chef Friskis&Svettis Stockholm, 072-070 05 44
Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 82 500 medlemmar och drygt 1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se