Varannan stockholmare har tvingats avstå från träning på grund av skada

Så får du en hållbar start på löparsäsongen
Benhinneinflammation. Hälsporre. Hopparknä. Ont i hälsenan. Det finns en mängd olika löparskador som kan drabba den som går ut för hårt vid löparsäsongens start. I en undersökning från Friskis&Svettis uppger hälften av stockholmarna att de tvingats göra uppehåll i sin träning på grund av överbelastning eller skada. Här är tipsen som ger en mjuk och hållbar start på säsongen.

Stockholmarna älskar att springa. Fyra av tio uppger att de springer regelbundet under sommarhalvåret och för majoriteten är löpning det populäraste motionsvalet under sommaren. Men det är lätt att gå ut för hårt när snön äntligen försvinner och motivationen är på topp – både för nybörjarna och för de mer erfarna löparna.

• Det vanligaste misstaget man gör är att gå ut för hårt, eftersom man minns höstens tempo i spåret. Eller så har man hållit igång med annan konditionsidrott under vintern och orkar springa längre än vad kroppen tål. Då är det risk för att man får överansträngningar, säger Helena Hugosson, personlig tränare på Friskis&Svettis Stockholm.

Helena Hugossons tips för en hållbar start på löparsäsongen:

• Börja säsongen långsamt. Varva promenad och lugn jogging.
  • Värm upp. Ta för vana att ta det lugnt i tio till femton minuter i början av din runda.
  • Variera farten. Spring olika fort och olika långt istället för samma runda i samma tempo varje gång.
  • Satsa på skor med bra stötdämpning som inte är för slitna eller gamla.
  • Vänj dig vid olika underlag. Om du anmält dig till ett lopp på asfalt bör du träna på det underlaget.
  • Variera din löparträning med annan träning för att stärka och öka rörligheten ytterligare.

Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

Helena Hugosson, personlig tränare Friskis&Svettis Stockholm, 0707-336466

Om undersökningen

Statistiken i releasen är tagen från en undersökning genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Sammanlagt 1506 män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige svarade.

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 85 000 medlemmar och drygt 1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning om totalt 900 pass i veckan på 14 anläggningar. För mer information: ww.sthlm.friskissvettis.se

Om Friskis&Svettis Stockholm F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 85 000 medlemmar och drygt 1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning om totalt 900 pass i veckan på 14 anläggningar. För mer information: ww.sthlm.friskissvettis.se

- Det vanligaste misstaget man gör är att gå ut för hårt, eftersom man minns höstens tempo i spåret. Eller så har man hållit igång med annan konditionsidrott under vintern och orkar springa längre än vad kroppen tål. Då är det risk för att man får överansträngningar.
Helena Hugosson, personlig tränare Friskis&Svettis Stockholm