IFS Touch Apps för Android och iPhone lanseras i molnet

Som en del av IFS strategi för att stödja den mobila arbetsplatsen och individen lanseras nu IFS strategi för Smartphones, som bygger på två element: lansering av IFS Touch Apps och IFS Cloud.

IFS lanserar i dag de första i en serie nya IFS Touch Apps och stärker därmed sitt produktutbud för den mobila individen. IFS Touch Apps kopplas mot IFS Cloud som i sin tur fungerar som ett mellansteg mellan Smartphones och affärssystemet IFS Applications. Denna unika strategi gör apparna enklare för kunder att testa, implementera och uppdatera, något som är viktigt inom ett teknikområde som är under konstant förändring. IFS Cloud kommer att köras i Microsofts Windows Azures’ publika moln.

IFS kommer att utveckla en rad appar anpassade efter kundernas behov. De första apparna som lanseras är IFS Trip Tracker, för reserapportering och IFS Notify Me för attestering av inköp, tidrapporter mm. För skandinaviska kunder så lanseras även IFS Service Work Order och IFS Route Work Order som båda är utvecklade för mobila processer inom service och underhåll.

IFS Touch Apps har utvecklats av IFS Labs – en företagsintern tankesmedja som tar fram idéer kring framtida funktionalitet för affärssystem. Lanseringen innebär att IFS Labs-projektet nu uppgraderas till ett fullskaligt FoU- projekt, komplett med ett eget Early Adopter-program.

– Detta är ett exempel på hur vi snabbt och smidigt kan omsätta innovativa idéer till konkret affärsfunktionalitet, säger Dan Matthews, teknikchef på IFS.

IFS Touch Apps kommer att vara ett långsiktigt produktfokus inom IFS Applications. Apparna är utformade utifrån ett användarperspektiv och levererar därmed en genuin ”app – upplevelse”. Till skillnad från många andra appar som i grunden inte är något annat än avskalade webbsidor så går IFS strategi ut på att leverera verklig affärsnytta, fullständigt integrerat med IFS Applications.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.
Mer information finns på www.IFSWORLD.com

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.