Kitron i drift med koncernlösning från IFS

Kitron ASA, en av Skandinaviens ledande kontraktstillverkare av elektronik, har gått i drift med IFS Applications. Lösningen inkluderar det nya användargränssnittet IFS Enterprise Explorer,är redan implementerat på två av bolagets anläggningar, Karlskoga och Jönköping, och kommer att vara i drift i hela koncernen i loppet av 2010.

Kitron erbjuder tjänster inom hela värdekedjan för elektronikproduktion, inklusive design och utveckling, industrialisering, försörjning, tillverkning, eftermarknad och vidareutveckling. Bolaget använder en branschlösning för högteknologiska produktionsföretag, anpassad för Kitrons EMS-verksamhet (Electronic Manufacturing Services). I lösningen ingår komponenter för tillverkning, distribution, ekonomi, projektledning, säljstöd (CRM), personalvård (HR) och beslutsstöd (BI). Lösningen inkluderar också IFS Enterprise Explorer, IFS Applications nya gränssnitt designat för ökad produktivitet och användarvänlighet.

– Ett av skälen till att vi valde IFS Applications var att vi behövde ett enkelt och användarvänligt system som alla medarbetare kan lära sig att använda, oavsett kunskapsgrad eller tidigare erfarenhet, säger Björn Wigström, finanschef på Kitron. Med en "best practice" branschlösning kan vi standardisera våra affärsprocesser, minska kostnader, förbättra informationskvaliteten i alla led samt bättre möta våra kunders höga krav.

IFS har tagit fram en global mall som Kitron ska använda på alla anläggningar, beståendes av samma system, processer, arbetssätt och regelverk, för att uppnå största möjliga effektivisering och lönsamhet. Bolaget drar även nytta av en av de "best practice" modeller som IFS har utvecklat för högteknologibranschen, vilket bl.a. innebär få anpassningar och reducerade kostnader i samband med uppgraderingar och systemförändringar.

– I projektet har representanter från våra olika anläggningar i Sverige, Norge och Litauen arbetat tätt tillsammans med IFS konsulter för att förankra alla beslut lokalt och se till att IFS lösning kommer att optimera verksamheten i de olika länderna i största möjliga mån, säger Björn Wigström. IFS har levererat en stark lösning enligt både tidsplan och budget och vi ser nu fram emot att dra nytta av de fördelar systemet bidrar med.

– Vår förmåga att leverera lösningar som både är användarvänliga och anpassade för branscher med komplex verksamhet gör att vi vinner alltfler kunder som Kitron, säger Glenn Arnesen, VD på IFS Scandinavia.

Högteknologi är en av de marknader som IFS fokuserar på. IFS erbjuder branschspecifika lösningar för företag som tillverkar elektronikprodukter, elektronikkomponenter och halvledartillverkning. Dessa lösningar stöder alla affärsprocesser från design och s.k. "mixed-mode manufacturing" till efterförsäljningsstöd och garantihantering. Bland högteknologikunderna finns bland annat, NEC Philips Unified Solutions, NEC, Eltek, PartnerTech, Maxon Motor och Olympus Optical.

Telefon: 47 66 90 73 00

Om Kitron
Kitron är ett av Skandinaviens ledande företag inom utveckling, industrialisering och tillverkning av elektronik för branscherna data/telekom, försvar/marin, medicinsk utrustning och industri. Företaget har verksamhet i Norge, Sverige, Litauen, Tyskland och Kina. Kitron hade en omsättning på 1,7 miljarder norska kronor 2009 och har cirka 1 100 anställda.

Mer information finns på www.KITRON.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01 Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat I Sverige. Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.