Image Systems AB (publ) korttidspermitterar

Image Systems har beslutat genomföra korttidspermitteringar vid affärsområdet RemaSawcos samtliga arbetsställen i Sverige för att anpassa personalstyrkan till rådande marknadsförutsättningar. Majoriteten av permitteringarna kommer ske med stöd av statliga subventioner. Införande av korttidspermitteringar i koncernens andra affärsområde Motion & Analysis är förnärvarande inte aktuellt.

Besluten har fattats mot bakgrund av den osäkerhet om utvecklingen av samhällsekonomin som relaterar till coronaviruset (Covid-19). Osäkerheten påverkar Image Systems verksamhet negativt på grund av, bland annat, lägre efterfrågan och framflyttade projekt bland RemaSawcos sågverkskunder. Ytterligare permitteringar kan inte uteslutas.

Image Systems AB publicerar årsredovisning för 2019 senast 16 april 2020 och delårsrapport för det första kvartalet den 7 maj 2020. Preliminära bedömningar indikerar att Covid-19s påverkan på kvartalets omsättning och resultat varit begränsad.

För ytterligare information kontakta:

Johan Friberg, VD, telefon 013-200 100, e-post johan.friberg@imagesystems.se

Denna information är sådan information som Image Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU). Informationen lämnades för offentliggörande den 31 mars 2020 kl. 12:30 CEST.

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Sverige, Finland och Norge. År 2019 omsatte koncernen 212 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se