Image Systems affärsområde Motion Analysis tecknar exklusivt partneravtal med MicroVec, Singapore.

Avtalet gäller försäljning av deras Particle Image Velicometry system på den globala marknaden.Det omfattar integration och återförsäljning av MicroVecs kompletta produktportfölj inom området PIV, vilket genom avancerad bildanalys mäter flödesmekanik i luft och vätskor. Tekniken används inom till exempel bil- och flygindustrin för att mäta turbulens av fordon och flygplan. Andra applikationsområden är förbränningsanalys, fartygsdesign, tidvattensmodellering, hydrodynamik och mycket mer.

Avtalet omfattar integration och återförsäljning av MicroVecs kompletta produktportfölj inom området PIV, vilket genom avancerad bildanalys mäter flödesmekanik i luft och vätskor. Tekniken används inom till exempel bil- och flygindustrin för att mäta turbulens av fordon och flygplan. Andra applikationsområden är förbränningsanalys, fartygsdesign, tidvattensmodellering, hydrodynamik och mycket mer.

”Vi är väldigt glada över att ha tecknat ett avtal med en så pass stark internationell partner som Image Systems. Vi har under flera år utvecklat våra produkter inom PIV, vilka har tagit en stor marknadsandel i Asien. Nu är vi redo att ta klivet ut globalt och känner att samarbetet med Image Systems kan ge oss bra förutsättningar för tillväxt.”, säger Wei Runje, grundare och majoritetsägare till MicroVec.

”För Image Systems är detta avtal väldigt spännande då vi breddar vår produktportfölj och ger oss in på närliggande marknadsområden inom avancerad beröringsfri mätteknik. Vi ger oss vidare in på nya applikationer där vi kopplar samman laserbaserade mätsystem med bildanalys, vilket ligger väl i linje med vår ambition att utveckla helhetslösningar som består av både hård- och mjukvara. Vårt existerande säljnätverk inom Motion Analysis är väl förberedda på denna typ av applikationer och det är en naturlig utveckling av vår affär.”, säger Johan Friberg, VD Image Systems.

Frågor besvaras av: Johan Friberg, VD, telefon 013-200 100, e-post johan.friberg@imagesystems.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden, RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har cirka 70 anställda på kontor i Linköping, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt i Norge. År 2017 omsatte koncernen 134 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap-lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Wei Runje, grundare och majoritetsägare till MicroVec
Johan Friberg, VD Image Systems