• Image Systems AB/

Image Systems affärsområde RemaSawco erhåller beställning från Södra på uppgradering av fyra sågverk för ca 20,7 MSEK

RemaSawco AB har tecknat avtal med skogsindustrikoncernen Södra skogsägarna om att uppgradera fyra av koncernens sågverk med option på ett femte. Avtalet omfattar ett flertal system per sågverk till ett ordervärde om ca 20,7 MSEK + eventuella optioner.

RemaSawco och Södra har kommit överens om att uppgradera Södras fyra sågverk Kinda, Långasjö, Mönsterås och Orrefors. Uppgraderingarna är olika på samtliga sågverk men berör både timmersortering, såglinje och brädhantering.

Timmersorteringen förses bland annat med mätramen RS-LogScanner3D med tillhörande system RS-715. För såglinjen levereras mätramen RS-3DLog tillsammans med optimeringssystemet RS-Opt. De olika processtegen för brädhantering utrustas med brädsorteringssystemet RS-ProSort.

Leverans, installation och driftsättning kommer att ske successivt under 2024.

”RemaSawco ser väldigt positivt på att våra kunder tar beslut om att uppgradera och investera i våra senaste och modernaste system. Vi kommer efter genomförd uppgradering kunna garantera Södrakoncernen en helt annan nivå av driftsäkerhet, och framför allt heltäckande underhållsäkerhet, för väldigt många år framöver. Uppgraderingen skapar även möjligheter att på en helt ny nivå anpassa sin produktion efter eventuellt nyuppkomna krav eller marknadsbehov.”

Säger Emilien Saindon, VD RemaSawco.

Frågor besvaras av:
Johan Friberg, VD, telefon: 013-200 100, e-post: johan.friberg@imagesystems.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag som utvecklar och säljer mjukvara och system inom beröringsfri mätteknik. Verksamheten bedrivs i två affärsområden, RemaSawco och Motion Analysis, och kunderna finns inom ett stort antal branscher globalt. Koncernen har cirka 70 anställda i Sverige, Finland och Norge samt säljkontor i USA, Frankrike, Israel och Kina. Huvudkontoret ligger i Linköping, Sverige. År 2022 omsatte koncernen 180 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap-lista. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se