Image Systems affärsområde RemaSawco erhåller beställning från Wallnäs Timber AB på drygt 9 MSEK

RemaSawco AB har tecknat avtal med Wallnäs Timber AB om uppgradering av företagets sågverk i Mariannelund. Avtalet omfattar system för uppgradering av sågverkets justerverk till ett ordervärde om drygt 9 MSEK + eventuella optioner.

Wallnäs Timber avser uppgradera sitt justerverk i Mariannelund med ny styrning och ett automatiskt avsyningssystem med hållfasthetssortering av brädor och plank. Beställningen innefattar bland annat RemaSawcos brädskanner RS- BoardScannerQ, applikationen RS-StrengthGrader för hållfasthetsklassning samt optomeringssystemet RS-ProSort för sorterstyrning. Utöver detta ingår även produkter och tjänster för maskinstyrning, orderhantering, utbildning samt driftsättning.

Leverans, installation och driftsättning kommer att ske successivt under andra halvan av 2024.

” Vi är glada att kunna göra denna investering i modern virkessorteringsteknik ifrån RemaSawco, då vi behöver öka värdeutbytet ifrån varje stock och detta är ett steg åt rätt håll.”

Säger Ralf Rosberg, VD Wallnäs Timber AB

”Vi gratulerar Wallnäs till ett mycket bra val och beslut att genomföra denna uppgradering. Vi är övertygade om att denna modernisering kommer att göra stor skillnad i justerverket under många produktiva år framöver.”

Säger Emilien Saindon, VD RemaSawco.

Johan Friberg, VD, telefon: 013-200 100, e-post: johan.friberg@imagesystems.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag som utvecklar och säljer mjukvara och system inom beröringsfri mätteknik. Verksamheten bedrivs i två affärsområden, RemaSawco och Motion Analysis, och kunderna finns inom ett stort antal branscher globalt. Koncernen har cirka 70 anställda i Sverige, Finland och Norge samt säljkontor i USA, Frankrike, Israel och Kina. Huvudkontoret ligger i Linköping, Sverige. År 2022 omsatte koncernen 180 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap-lista. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Ralf Rosberg, VD Wallnäs Timber AB