Image Systems affärsområde RemaSawco erhåller beställning på ca 2,7 MSEK från Sweden Timber

RemaSawco AB och Sweden Timber AB har tecknat ett avtal gällande leverans och driftsättning av ett flertal system för uppgradering och modernisering av mätstationen för timmer på koncernens sågverk i Malmbäck.

RemaSawco erbjuder den mest kompletta lösningen för inmätning och sortering av timmer i sågverkens mätstationer. Stockarnas storlek mäts med hög precision och mätstationens alla funktioner hanteras genom RemaSawcos certifierade system för svensk inmätning.

I Sweden Timbers sågverk Malmbäck finns det två såglinjer och två hyvellinjer. Processen börjar dock med sortering av det timmer som går in i sågverket och det är där Sweden Timber nu väljer att uppgradera och modernisera de äldre systemen med nya från RemaSawco. En stor förändring blir att man även inför postningssortering direkt vid mätstationen, vilket inte är fallet just nu.

Avtalet innefattar styrsystemet RS-715, operatörsstolen RS-FlexCon, mätramen RS-LogScanner 3D samt systemet RS-Opt för postningssortering.

”Vi är verkligen glada för att Sweden Timber återigen väljer RemaSawco för att säkerställa maximal effektivitet i sina sågverk. Det känns alltid extra bra när man får förnyat förtroende och vi värdesätter vår goda relation med Sweden TImber”

säger VD för RemaSawco Emilien Saindon.

Leverans och driftsättning kommer att ske under våren 2023.

Frågor besvaras av:
Johan Friberg, VD, telefon 013-200 100, e-post johan.friberg@imagesystems.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag som utvecklar och säljer mjukvara och system inom beröringsfri mätteknik. Verksamheten bedrivs i två affärsområden, RemaSawco och Motion Analysis, och kunderna finns inom ett stort antal branscher globalt. Koncernen har cirka 70 anställda i Sverige, Finland och Norge samt säljkontor i USA, Frankrike, Israel och Kina. Huvudkontoret ligger i Linköping, Sverige. År 2022 omsatte koncernen 180 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap-lista. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Citat

VD för RemaSawco, Emilien Saindon