Image Systems affärsområde RemaSawco erhåller order på ca 5 MSEK från AB Rundvirke

Ordern omfattar en komplett modernisering av timmersorteringen vid anläggningen i Marmaverken med bland annat RS-LogProfiler3DX, ett system för inmätning och sortering med 3D och röntgenmätning i kombination. Beställda system är förberedda för integration med RemaSawcos digitala produkter.

Leverans och driftsättning genomförs under sommaren 2021.

”Det är mycket glädjande att AB Rundvirke, en del av Rundvirke Industrier med fem trä- och impregneringsindustrier, valt RemaSawco som leverantör i sin fortsatta strävan i att öka utbytet och processeffektiviteten vid anläggningen i Marmaverken.” säger Johan Friberg, VD Image Systems AB.

RS-LogProfiler3DX är ett unikt mätsystem med 3D-mätning och röntgen (Xray) i kombination. Det möjliggör mätning av stockens inre kvalitet och korrekt diameter under bark i en online-process. Med systemet kan sågverket nu optimera råmaterialet mer effektivt mot sina kunders krav och på så sätt leverera produkter av högre kvalitet. Systemet mäter stockens faktiska form med stor noggrannhet, även med äldre timmersorteringar, och säkerställer korrekt geometrisk kvalitet vid såglinjen. Tillsammans lyfter funktionerna totalvärdet av sågverksprocessen och genererar ett ökat utbyte.

AB Rundvirke har sedan tidigare RemaSawcos helautomatiska system för kvalitetsavsyning, RS-BoardScannerQ, vid anläggningen på Östanåsågen AB, Edsbyn. Tillsammans erbjuder dessa två mätsystem möjligheten att på individnivå spåra produktionen från stock (RS-LogProfiler3DX) till färdigsågad vara (RS-BoardScannerQ), vilket ger koncernen unika möjligheter att följa upp och förbättra produktionen med avseende på såväl produktkvalitet som processeffektivitet.

Frågor besvaras av: Johan Friberg, VD, telefon 013-200 100, e-post johan.friberg@imagesystems.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Sverige, Finland och Norge. År 2019 omsatte koncernen 212 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Citat

Johan Friberg, VD för Image Systems AB