Image Systems affärsområde RemaSawco erhåller order värd över 10 MSEK från ELE Trävaru AB

Beställningen omfattar en helhetslösning till justerverket bestående av mekanik, automation samt införande av automatisk kvalitetssortering. Mätning och optimering utförs via RS-BoardScannerQ, ett system som används för högupplöst profil-färg samt trakeidmätning i tvärmatade flöden.

ELE Trävaru AB, i hjärtat av Hälsingland, är ett specialsågverk för kortlängder. Dess produkter säljs på en global marknad där den färdigsågade varan förädlas vidare till olika produkter som exempelvis limfog, paneler och möbelämnen.

Leverans och driftsättning av projektet genomförs sommaren 2022.

Orderingången bokförs på kvartal 2.

”Vi tackar ELE Trävaru AB för förtroendet att få vara huvudleverantör när man nu väljer att modernisera och effektivisera sitt justerverk. ELE är ett av flera sågverk med liknande inriktning som på senare tid valt RemaSawco som sin samarbetspartner när man tagit klivet från manuell sortering till att införa full automatisk kvalitetssortering. En mycket viktig referens och ett kvitto på vårt framgångsrika och långsiktiga samarbete med kunder och maskintillverkare i sågverksindustrin.” säger Emilien Saindon, VD för affärsområde RemaSawco.

Johan Friberg, koncernchef, telefon 013-200 100, e-post
johan.friberg@imagesystems.se

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har drygt 90 anställda på kontor i Sverige, Finland och Norge. År 2020 omsatte koncernen 167 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystemsgroup.se

Emilien Saindon, VD för affärsområde RemaSawco