Image Systems erhåller order på 8 Mkr från AriVislanda AB

RemaSawco, ett affärsområde inom Image Systems, har erhållit order från AriVislanda AB. Ordern omfattar  automationssystem, maskinstyrning och kraftförsörjning till en ny högpresterande såglinje för Södra Woods sågverk i Långasjö. I RemaSawcos åtagande ingår också att integrera och säkerställa funktionalitet med de befintliga system som skall samverka med de nya systemen och maskinerna.

Ordervärdet uppgår till 8 Mkr och redovisas som orderingång för fjärde kvartalet 2016.

När projektet är genomfört kommer följande system från RemaSawco att ingå i den nya såglinjen:

RS-3DLogScanner – för 3D-mätning av stockarna i sågintaget

RS-Opt – för optimering av sågutbyte ur varje stock

RS-Z – för kontroll och korrigering av rundvridning av stock, före första sågning

RS-Line – för kontroll av rundvridning och position, efter första sågning

RS-Con – för kontroll av resultat, efter sista sågning

”Valet av RemaSawco som leverantör av styrning och optimering matchar de högt ställda kriterier och krav som fastställts av oss som huvudleverantör” säger Stefan Arnqvist, VD AriVislanda AB.

”Vi tackar AriVislanda och Södra Wood för ett mycket konstruktivt samarbete och för det förtroende och ansvar som följer med detta projekt. Vi är stolta över att få vara delaktiga i Södra Wood Långasjös expansion och satsning på framtiden. Med det här projektet visar vi att RemaSawco ligger i teknisk framkant och har kompetens och systemlösningar för framtidens sågverk” säger Peter Johansson, VD Image Systems AB.

Projektleveransen påbörjas under första kvartalet 2017 och kommer att pågå under större delen av året. Ordern kommer i huvudsak intäktsavräknas under andra och tredje kvartalet 2017.

Peter Johansson, VD Image Systems AB,
Tel: 013-200 100, E-post: peter.johansson@imagesystems.se
Stefan Arnqvist, VD AriVislanda AB, Tel: 0660-86836, E-post:
stefan.arnqvist@arivislanda.com

Informationen i detta pressmeddelande är insiderinformation som Image Systems AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 januari 2017, klockan 08:30 (CET).

Image Systems är ett svenskt högteknologiskt företag och en ledande leverantör av produkter och tjänster inom högupplöst bildbehandling. Genom att ständigt utmana marknadens koncept och istället erbjuda nya och mer effektiva lösningar hjälper vi våra kunder att nå ökad framgång i sina affärer. Företaget vänder sig till ett stort antal branscher globalt och verksamheten bedrivs i två affärsområden RemaSawco och Motion Analysis. Image Systems har cirka 70 anställda på kontor i Linköping, Nyköping, Västerås och Sundsvall samt i Norge. År 2015 omsatte koncernen 125 Mkr. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholmsbörsens Small Cap lista och handlas under tickern IS. För ytterligare information besök vår webbplats www.imagesystems.se

Stefan Arnqvist, VD AriVislanda AB