In:xtnd™ framgångsrikt installerat i bostadsrättsförening av Arkaden Bredband

Bostadsrättsägares ökande efterfrågan av snabbare bredband och bättre TV-bildkvalitet, löstes med in:xtnd från InCoax och ett breddat utbud av servicealternativ.  Den svenska nätoperatören och internetleverantören, Arkaden Bredband, fortsätter sin utrullning av fiberåtkomstlösningar och bredbandstjänster.

”Fiberåtkomst över koax är ett bra komplement för att öka antalet anslutna fastigheter vid utbyggnaden av bredband. På vissa platser är det inte möjligt att dra nya kablar effektivt. Ofta blir det både billigare och lättare att använda de befintliga koaxialkabelnäten. För att inte tala om vad man sparar i miljöpåverkan genom att inte slänga fullt fungerande kablar ”; säger Per Söderberg VD för Arkaden Bredband AB.

”Vi har arbetat med InCoax i några år nu, både med in:xtnd och dess föregångare InCoax 1900-systemet. Jag måste säga att vi är mycket nöjda med både systemen och den utmärkta hjälp vi får av personalen hos InCoax.”; fortsätter Per.

In:xtnd 4-kanals styrenhet anslöts till en fiberswitch i källaren och 20 in:xtnd Access-modem installerades enkelt i lägenheterna.

Även om vi bara använder en liten del av 4-kanalers in:xtnd Controls fulla kapacitet, fick vi ändå bättre ekonomi än övriga alternativ. Installationen gick mycket smidigt. Vi väljer vanligtvis att göra modem-installationerna i lägenheterna själva, och så var också i det här fallet, men systemet är väldigt enkelt att koppla in så jag är övertygad om att det skulle fungera att dela ut modemen till de boende för egen inkoppling. I det här fallet kunde vi begränsa arbetet på plats till en halv dag. Vi hade en person i källaren som installerade in:xtnd kontrollenhet och två andra som installerade in:xtnd accessmodem i lägenheterna. Allt var igång vid middagstid ”; säger Per.

Uppgraderingen av systemet drevs av hyresgästernas efterfrågan på snabbare bredband. Med in:xtnd Manage mjukvara kan Arkaden individuellt skräddarsy den hastighet som hyresgästen har behov av.

Vi använder in:xtnd Manage mjukvara. Den fungerar bra för våra ändamål. Vi erbjuder 100Mb/s som bashastighetsalternativ, men hyresgästerna kan välja 250, 500 eller 1000Mb/s också. De flesta abonnenterna valde att byta till IP-TV på en gång och upplevde omedelbar förbättrad bildkvalitet. De få som valde att vänta med IP-TV fortsatte med den gamla kabel-TV-tjänsten men fick fortfarande ta del av den förbättrade bredbandstjänsten. När de försäkrat sig om att den levererade IP-TV-tjänsten var mycket bättre än den gamla, bytte även de till den nya. Den feedback vi har fått från några av hyresgästerna har bara varit mycket positiv. Avsaknaden av feedback från resten tolkar vi som bra - det betyder att människor är nöjda med det vi levererar. Jag är säker på att vi kommer att arbeta med InCoax och få möjlighet att implementera in:xtnd på många kommande objekt ”; säger Per avslutande.

"Arkadens framgångsrika implementering visar att vår in:xtnd-lösning levererar bra resultat och kommer att fungera som en viktig referens för andra potentiella kunder." säger Håkan Rusk, Chief Sales and Marketing Officer för InCoax.

For more information:
Peter Carlsson, CEO, InCoax Networks AB

About InCoax Networks AB
InCoax Networks AB (publ) is innovating the future of broadband access. In:xtnd™ provides the next-generation smart and sustainable networking solutions to the world’s leading telecom and broadband service providers. For additional information about how we are “Saving the world from Complicated”, visit www.incoax.com. Augment Partners AB, tel. +46 8-505 651 72 info@augment.se, is acting as the Company ́s Certified Adviser.