Dödsolycka vid Citybanan inatt

Tidigt imorse omkom en 26-årig man vid en arbetsplatsolycka på Citybanan i Karlberg. Mannen arbetade för en underentreprenör till Infranord.

Strax efter två inatt gick larmet om att en olycka skett vid Karlberg i Solna. Olyckan orsakades av en tappad grävskopa. Traktorföraren skulle byta skopa och vid bytet utfördes test om den satt fast. Vid testet lossnade skopan som slog runt och rullade ner i kabelbrunnen där den andra mannen befann sig. Mannen arbetade för Rosenqvist AB som var anlitade som underentreprenör till Infranord. Olycksplatsutredare kallades omedelbart till platsen och mannen fördes till sjukhus. Tyvärr gick hans liv inte att rädda.

-          Det är en oerhört tragisk olycka och våra tankar går till de anhöriga. Utredningen är redan påbörjad och vi avvaktar för att se vad denna visar. Arbetet är nu stoppat och krisstöd i projektgruppen är på plats, säger Lars Öhman, vd på Infranord AB.

Infranord har vidtagit åtgärder på plats för att undvika trafikstörningar.

Lars Öhman, vd Infranord +46 10 121 43 00

Infranord är Nordens ledande järnvägsentreprenör. Fokus ligger på att underhålla och modernisera dagens järnvägar samt att utveckla och bygga spåret mot framtiden. Våra drygt 2 500 medarbetare finns i Sverige, Norge och Danmark och vi omsätter 3,8 miljarder kronor.