Infranord har i konsortium med TSO tilldelats entreprenaden Västlänken E06A

Trafikverket har tilldelat Infranord i konsortium med det franska bolaget TSO entreprenaden E06A för att genomföra BEST-arbeten på Västlänken. Det innebär byggnation av spår, kontaktledning, signal-, telekommunikation- och strömförsörjningsanläggning.

Anbudssumman uppgår till cirka 545 miljoner och entreprenaden startar omgående efter att kontraktet trätt i kraft. Arbetet i sin helhet ska vara färdigställt och tillgängligt för slutbesiktning i september 2026.

- Det är glädjande att vi har fått fortsatt förtroende att bygga en ny och modern järnvägsanläggning på Västlänken som kommer att bidra till förbättrad tillgänglighet i hela Göteborgsregionen. Genom vårt samarbete med TSO har vi kunnat erbjuda en bra lösning med god kvalitet vilket vi nu har fått ett kvitto på, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef Infranord.

- Det är en stor framgång för det partnerskap som Infranord och NGE (genom sitt järnvägsdotterbolag TSO) har etablerat. NGE är stolta över att kunna bidra med sin världsomspännande tekniska expertis inom urban järnvägsinfrastruktur tillsammans med Infranord. Vi är fast beslutna att arbeta tillsammans för att leverera lösningar som uppfyller de högsta kraven på kvalitet och prestanda, säger Gilles Philibert, vd för TSO och NGE Contracting.

Tilldelningsbeslutet kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelningen meddelats.

Stefan Gustavsson, vd och koncernchef Infranord

stefan.gustavsson@infranord.se

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om cirka 4 miljarder och 1 700 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se