• Infranord AB/

Infranord tilldelas Basunderhåll av järnvägsanläggning Långsele–Vännäs, botnia och tvärbanor

Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Långsele–Vännäs, botnia och tvärbanor. Anbudssumman uppgick till 802 MSEK.

Infranord har idag det befintliga uppdraget att utföra basunderhåll på sträckan. Det nya uppdraget gäller från och med 1 oktober 2024 och pågår i sex år med möjlighet till ytterligare ett optionsår.

– Vi är mycket stolta över att ha fått förnyat förtroendet att fortsätta utföra basunderhåll av Långsele–Vännäs, botnia och tvärbanor. Som marknadsledande inom basunderhåll tillför Infranord kompetens och kvalitet som bidrar till en säker järnväg för resenärer och godstransporter, säger Johan Andersson, regionchef för region Nord.

Långsele–Vännäs, botnia och tvärbanor är en ca 660 km lång järnväg.

– Jag är väldigt nöjd med att Infranord också fortsättningsvis bidrar med vår samhällsviktiga verksamhet i regionen. Genom en stabil spårbunden infrastruktur möjliggör vi ökad mobilitet och hållbarhet, säger Stefan Gustavsson, vd för Infranord.

Tilldelningsbeslutet kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelningen meddelats.

För mer information:

Stefan Gustavsson, vd, 010-121 70 00
stefan.gustavsson@infranord.se

Johan Andersson, Regionchef Nord, 070-724 41 52
johan.andersson@infranord.se

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om cirka 4 miljarder och 1 700 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se