Infranord välkomnar Riksrevisionens granskning

Idag har Riksrevisionen släppt sin granskning av bildandet av de statliga bolagen Svevia och Infranord. Granskningen syftar till att se om önskade effekter av bolagiseringarna har uppnåtts. Infranord välkomnar granskningen och delar många av Riksrevisionens synpunkter och förbättringsförslag.

Infranord delar Riksrevisionens synpunkt om Trafikverkets behov av att utveckla sin beställarkompetens. Riksrevisionen skriver i sin granskning att ”Trafikverket bör utveckla arbetet med att främja innovation i upphandlingar i syfte att öka produktiviteten på anläggningsmarknaden. Detta arbete kan inkludera beaktande av branschens och leverantörernas synpunkter i högre grad, bland annat avseende detaljstyrning i kontrakten.”

- Det här är en fråga som Infranord har framfört länge och där vi hoppas att Riksrevisionens granskning kan bidra till förändring, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef på Infranord.

Riksrevisionen lyfter i sin granskning även upp att konkurrensen på marknaden för underhåll av järnväg inte har förbättrats sedan bolagiseringen av Infranord.

- I det sammanhanget känns det viktigt att påpeka att debatten kring återreglerat underhåll av den svenska järnvägen inte främjar konkurrens på marknaden. Ska vi uppnå en väl fungerande marknad krävs det långsiktighet, fortsätter Stefan Gustavsson.

Riksrevisionen har i granskningen även fokuserat på till vilken grad bildandet av Infranord och Svevia har bidragit till att öka produktiviteten i dessa bolag samt huruvida bolagen uppnår sina ekonomiska mål som är satta av ägaren.

- Under 2023 inledde Infranord ett transformationsarbete med fokus på ökad stabilitet, lönsamhet och tillväxt. Transformationen skapar förutsättningar för Infranord att möta våra uppsatta mål i närtid samtidigt som vi lägger grunden för framtida utveckling av ett starkare Infranord, avslutar Stefan Gustavsson.

Stefan Gustavsson, vd och koncernchef Infranord
stefan.gustavsson@infranord.se

Emma Riblom, kommunikationschef Infranord

emma.riblom@infranord.se