Infranord vinner strategiskt viktigt kontrakt av drift och underhåll på Inlandsbanan

Inlandsbanan AB har tilldelat Infranord drift och underhåll av Inlandsbanan samt tillkommande arbeten med reinvesteringar inom bananläggningen och signalanläggningarna.

- Vi är oerhört stolta över att få fortsatt förtroende att underhålla Inlandsbanan. Inlandsbanan är en viktig del av det svenska järnvägsnätet vilket också har uppmärksammats i samband med Sveriges inträde i Nato samt näringslivets satsningar längs med järnvägen. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla anläggningen tillsammans med Inlandsbanan AB, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef på Infranord.

Uppdraget löper över fem år med start 1 maj 2025 då nuvarande avtal löper ut. Avtalet omfattar även option om förlängning med två år. Anbudssumman uppgår till 577 MSEK, exklusive optionsår samt optionsarbeten.

- Inlandsbanan är på många sätt Norrlands ryggrad och vi är stolta och glada över det förnyade förtroendet som befäster vi vår position i regionen. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Inlandsbanan AB, säger Johan Andersson, regionchef Nord på Infranord.

Tilldelningsbesluten kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelning meddelats.

Stefan Gustavsson, vd och koncernchef
stefan.gustavsson@infranord.se

Johan Andersson, regionchef Nord
johan.andersson@infranord.se