Infranord vinner uppdrag basunderhåll av järnvägsanläggningar Kust till Kustbanan, Väst

Infranord har tilldelats entreprenaden för basunderhåll av järnvägsanläggningar Kust till Kustbanan Väst som omfattar sträckorna Borås till Almedal, Borås till Värnamo samt Borås till Herrljunga. Anbudssumman uppgår till 222 miljoner kronor och uppdragsgivare är Trafikverket.

-      Basunderhåll av järnvägsanläggningar Kust till Kustbanan Väst är ett stort och viktigt projekt för infrastrukturen i regionen och även för oss. Infranord har helt rätt kompetens för uppdraget samt erfarenhet av ingående bandelar. Uppdraget passar mycket bra in i Infranords affärsstrategi säger Jörgen Jumark, Regionchef södra, Infranord.

Tilldelningsbeslutet kan överprövas inom 10 dagar från det att tilldelningsbeslutet meddelats.

Helene Biström, VD Infranord, telefon 010-121 43 00
Jörgen Jumark, Regionchef Södra, Infranord, telefon 010-121 69 10

Infranord är det ledande järnvägsentreprenadbolaget i Sverige och en av de största aktörerna i Norge. Fokus ligger på att underhålla och modernisera dagens järnvägar samt att utveckla och bygga spåret mot framtiden. Infranord har 1800 medarbetare och en omsättning på cirka 4 miljarder kronor.

Snabbfakta

Infranord har tilldelats entreprenaden för basunderhåll av järnvägsanläggningar Kust till Kustbanan Väst. Anbudssumman uppgår till 222 miljoner kronor och uppdragsgivare är Trafikverket. Entreprenaden startar 2019-04-01 och löper till 2024-03-31 med en optionsmöjlighet på två år.

Citat

- Basunderhåll av järnvägsanläggningar Kust till Kustbanan Väst är ett stort och viktigt projekt för infrastrukturen i regionen och även för oss. Infranord har helt rätt kompetens för uppdraget samt erfarenhet av ingående bandelar. Uppdraget passar mycket bra in i Infranords affärsstrategi.
Jörgen Jumark, Regionchef södra, Infranord