Infranords första år som bolag: resultatförbättring och ökad orderingång

Infranord har under sitt första år som bolag förbättrat resultatet och ökat omsättningen. Rörelseresultatet uppgick under 2010 till 30 (-74) MSEK och nettoomsättningen uppgick till 4 507 (4 414) MSEK. I resultatet ingår kostnader om -23 (-105) MSEK avseende bolagiseringen av verksamheten.

Orderingången uppgick under 2010 till 4 992 MSEK, en ökning med 16 procent jämfört med föregående år och orderstocken uppgick vid årets slut till 5 129 MSEK, en ökning med 11 procent jämfört med föregående år.

Rörelseresultatet uppgick under fjärde kvartalet till -1 (-74) MSEK och nettoomsättning uppgick till 1 316 (1 330) MSEK. I resultatet ingår kostnader om -0 (-73) avseende bolagiseringen av verksamheten. Orderingången uppgick under fjärde kvartalet till 1 167 (761) MSEK. En av de större nytecknade affärerna, med ett beräknat värde om cirka 200 MSEK, är uppdraget att modernisera järnvägssträckan Velanda-Prässebo vid Norge/Vänerbanan.

– Infranord har ett komplett utbud när det gäller järnvägsunderhåll och järnvägsentreprenader och våra medarbetare har en unik kunskap om de svenska järnvägsanläggningarna. Nu ser jag också med tillförsikt fram mot att Infranord ska växa i Danmark och etableras i Norge, säger Niclas F Reinikainen.

Ladda ned Infranords bokslutskommuniké 2010 i PDF-format här: http://www.infranord.se/Om-foretaget/Arsrapporter/ För ytterligare information kontakta: Niclas F Reinikainen, VD Infranord, Tel: 010-121 43 01 e-post: niclas.f.reinikainen@infranord.se Gunnar Andersson, Ekonomichef och vice VD, Tel: 010-121 6201 e-post: gunnar.andersson@infranord.se Madelene Sandgren, Kommunikationschef, Tel: 010-121 59 28 e-post: madelene.sandgren@infranord.se Infranords Pressjour, Tel: 010-121 10 05