Nu påbörjas entreprenaden Västlänken E06A

I slutet av förra året tilldelade Trafikverket Infranord i konsortium med det franska bolaget TSO entreprenaden E06A för att genomföra BEST-arbeten på Västlänken. Det innebär byggnation av spår, kontaktledning, signal-, telekommunikation- och strömförsörjningsanläggning. Tilldelningen överprövades men nu har kontrakt tecknats och arbetet påbörjas.

- Det är glädjande att vi nu kan sätta igång med bygget av en ny och modern järnvägsanläggning på Västlänken som kommer att bidra till förbättrad tillgänglighet i hela Göteborgsregionen. Vi ser fram emot att göra detta tillsammans med vår samarbetspartner TSO, säger Henrik Cederqvist, chef för region syd på Infranord.

Anbudssumman uppgår till cirka 545 miljoner och entreprenaden startar omgående. Arbetet i sin helhet ska vara färdigställt och tillgängligt för slutbesiktning i september 2026.

Emma Riblom, kommunikationschef
emma.riblom@infranord.se

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om 5 miljarder och cirka 1 600 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se