Ökad effektivitet och nytt snöerbjudande

Rörelseresultatet uppgick under tredje kvartalet till 93 (64) MSEK. Nettoomsättningen uppgick till 1 072 (1 167) MSEK. Rörelseresultatet har påverkats positivt bland annat till följd av minskade driftskostnader och minskade personalkostnader.

Rörelseresultatet uppgick under perioden januari-september till 31 (0) MSEK. I resultatet ingår kostnader om 23 (32) MSEK avseende bolagiseringen av verksamheten. Rörelseresultatet har också påverkats av ökad omsättning samt att effektiviteten, mätt som andelen driftskostnader i förhållande till nettoomsättningen, har förbättrats med drygt fem procent. Nettoomsättning uppgick under perioden till 3 191 (3 084) MSEK. Ökningen jämfört med föregående år beror främst på snöröjningsinsatser under första kvartalet.

Infranord arbetar på olika sätt för att säkerställa resurser och kvalitet i befintliga kontrakt inför kommande vinter. Infranord har också tagit fram ett nytt erbjudande, en snöförsäkring.
- Snöförsäkringen går ut på att Trafikverket ska kunna avropa extraordinära resurser av Infranord för att avhjälpa snöproblem som uppstår. Detta gäller även bansträckor som underhålls av andra järnvägsentreprenörer, säger Niclas F Reinikainen.

För ytterligare information kontakta: Niclas F Reinikainen, VD Infranord Tel: 010-121 4301 niclas.f.reinikainen@infranord.se

Gunnar Andersson, Ekonomichef och vice VD Tel: 010-121 6201 gunnar.andersson@infranord.se

Madelene Sandgren, Kommunikationschef Tel: 010-121 5928 madelene.sandgren@infranord.se