• Intervacc/

Europas ledande experter inom kvarka publicerar riktlinjer gällande vaccination med Strangvac

Stockholm, 20 augusti 2024 – Några av Europas främsta experter inom kvarka har sammanställt och publicerat en artikel där erfarenheter från användningen av Strangvac diskuteras. Artikeln publicerades i Equine Veterinary Education (EVE) som är en officiell tidskrift för utbildning av praktiserande hästveterinärer genom organisationerna British Equine Veterinary Association (BEVA) och American Association of Equine Practitioners (AAEP). Tidningen publicerar peer reviewed artiklar om diagnostik och behandling av hästar för hästveterinärer och veterinärstudenter.

Syftet med artikeln är att dela den hittills samlade erfarenheten av vaccinets användning i fält, samt att ge riktlinjer för praktiserande veterinärer baserade på dessa erfarenheter då vaccination är en viktig del i bekämpningen av smittsamma sjukdomar som kvarka.

I artikeln föreslås rekommendationer gällande vaccinationsintervall och författarna granskar bland annat nyttan av vaccination under pågående kvarkautbrott, eftersom vaccinets egenskaper gör det möjligt att skilja vaccinerade djur från infekterade, samt vaccination av dräktiga ston och föl. Författarna har även granskat inrapporterade biverkningar och gör bedömningen att vaccinet är säkert att använda.

Artikeln finns publicerad via länken https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.14032

Jonas Sohlman, VD

Mob: +46 (0) 70 576 30 73

E-post: jonas.sohlman@intervacc.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 augusti 2024, kl 13.15 CET.

Om kvarka

Kvarka, orsakad av bakterien Streptococcus equi, är en allvarlig, vanlig och mycket smittsam infektionssjukdom som drabbar hästar. Kvarka är endemisk i hästpopulationer över hela världen, med undantag för Island.

Intervacc AB (publ) är en koncern inom djurhälsa som utvecklar vaccin för djur. Bolagets vaccin och vaccinkandidater bygger på mångårig forskning vid Karolinska Institutet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Intervacc aktien är sedan i april 2017 noterad på NASDAQ First North Growth Market.