Försäljningsstart i Polen för Strangvac, ett vaccin mot kvarka

Stockholm den 28 november 2022 – Intervacc AB (publ) meddelar idag att försäljningen av Strangvac i Polen, har inletts. I Polen och i en rad andra europeiska länder distribueras vaccinet av Dechra Pharmaceuticals PLC.

Ridsporten har en lång tradition i Polen, och med ca 300.000 hästar i landet drabbas de och hästnäringen regelbundet av problem med den allvarliga och mycket smittsamma hästsjukdomen kvarka.

Jag har undersökt kvarkautbrott hos hästar i många år och hjälpt till att spåra bakterien  Streptococcus equi, som orsakar sjukdomen, när den sprider sig genom hästpopulationer i Polen och runt om i världen. När Strangvac nu introduceras i Polen får vi tillgång till ett nytt viktigt verktyg i det förebyggande arbetet mot denna fruktansvärda sjukdom som orsakar mycket lidande bland hästar.” säger Dr Lucjan Witkowski från Institutet för Veterinär Medicin vid Warsawa universitetet.

Strangvac är godkänt för försäljning och marknadsföring i EU samt, Storbritannien och Norge, och är lanserat i Sverige, Danmark, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Österrike, Irland och nu också i Polen. Hästar i Polen och runt om i Europa drabbas regelbundet av den allvarliga och mycket smittsamma hästsjukdomen kvarka. Försäljningsstart av Strangvac i Polen är ett viktigt steg för vår fortsatta lansering runt om i Europa.” kommenterar Andreas Andersson, VD för Intervacc.

Tel. 08-120 10 601, mobil 073-335 99 70
E-post: andreas.andersson@intervacc.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2022, kl 11.45 CET.

Intervacc AB (publ) är en koncern inom djurhälsa som utvecklar vaccin för djur. Bolagets vaccin och vaccinkandidater bygger på mångårig forskning vid Karolinska Institutet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Intervacc aktien är sedan i april 2017 noterad på NASDAQ First North Growth Market med Eminova Fondkommission AB som Certified Adviser.

Jag har undersökt kvarkautbrott hos hästar i många år och hjälpt till att spåra bakterien Streptococcus equi, som orsakar sjukdomen, när den sprider sig genom hästpopulationer i Polen och runt om i världen. När Strangvac nu introduceras i Polen får vi tillgång till ett nytt viktigt verktyg i det förebyggande arbetet mot denna fruktansvärda sjukdom som orsakar mycket lidande bland hästar.