Intervacc välkomnar Ed Torr och Niels Holck som förstärker styrelsen

I samband med årsstämman i Intervacc den 11 juni, valde stämman in de två av valberedningen föreslagna namnen Ed Torr och Niels Holck som nya ledamöter i styrelsen. Båda ledamöterna med omfattande erfarenhet från verksamheter inom både internationell och nordisk djurhälsa. Viktiga tillskott i styrelsen när bolaget nu står inför en tillväxtfas och marknadsintroduktion av Strangvac, det första egenutvecklade vaccinet mot den allvarliga infektionssjukdomen kvarka som drabbar hästar.

”Vi är mycket glada att kunna välkomna Ed Torr och Niels Holck till styrelsen. Båda har omfattande branscherfarenhet något som kommer väl till pass i den spännande utvecklingsfas som bolaget befinner sig i just nu, med bl.a förestående marknadsintroduktion av ett attraktivt och efterlängtat vaccin.” säger Intervaccs styrelseordförande Björn Sjöstrand.Ed Torr har mer än 20 års erfarenhet av ledande internationella positioner inom ICI, Pitman Moore, Alfa Laval Agri och Dechra Pharmaceuticals. Ed var en del av management buyout-teamet som grundade Dechra Veterinary Products 1997. Han var mellan 2000 och 2003 Executive Director för Dechra, som är noterat på Londonbörsen

Ed Torr har mer än 20 års erfarenhet av ledande internationella positioner inom ICI, Pitman Moore, Alfa Laval Agri och Dechra Pharmaceuticals. Ed var en del av management buyout-teamet som grundade Dechra Veterinary Products 1997. Han var mellan 2000 och 2003 Executive Director för Dechra, som är noterat på Londonbörsen och som idag är en av de tio största företagen i världen inom animal health. Under denna tid var han ansvarig för affärsutveckling och den europeiska affärsenheten samt hade en avgörande roll i uppstarten av den amerikanska verksamheten. Sedan 2014 har Ed som oberoende strategisk rådgivare hjälpt företag inom djurhälsa med försäljning och marknadsföring, fusioner och förvärv (M&A), licensiering av produkter och investeringsmöjligheter. Ed är också styrelseledamot i Animalcare Group Plc och styrelseordförande i Agrimin Ltd.

Niels Holck är utbildad veterinär och har ett brett nätverk inom djurhälsa. Han kommer att tillföra bolaget viktig kommersiell erfarenhet från den nordiska marknaden inom veterinär och djurhälsa genom sina mer än 30 års erfarenhet av ledande befattningar inom försäljning och marknadsföring. Niels har verkat i olika ledande positioner såsom Business Unit Director, Sales Director, Country Manager och Sales and Marketing manager från företag inom veterinär och djurhälsa bla Novo Nordisk, SmithKline Beecham Animal Health, Pfizer Animal Health Group och Orion Pharma Animal Health. Han har även varit styrelseordförande i danska Veterinary Industry Association och styrelseledamot i European Federation of Animal Health.

E-post: andreas.andersson@intervacc.se, Tel. 08-120 10 601, mobil 073-335 99 70

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juni 2020 kl 9.40 CET.

Intervacc AB (publ) är ett bolag inom Biotekniksektorn. Bolagets huvudområden är att utveckla moderna sub-enhetsvacciner mot ekonomiskt betydelsefulla bakteriella infektioner, inom området djurhälsa. Bolagets vaccinkandidater bygger på mångårig forskning vid Karolinska Institutet och Sveriges Lantbruksuniversitet som lagt grunden till den teknikplattform vilken utgör basen i Bolagets forsknings- och utvecklingsarbete. Intervacc aktien är sedan i april 2017 noterad på NASDAQ First North Growth Market med Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se, +46 (0)8–684 211 10 som Certified Adviser.

Björn Sjöstrand, styrelseordförande