Tillsammans mot kvarka

Den 23:e mars frisläpptes Strangvac till försäljning i Sverige och veckan efter började de första apoteken att lägga order och få vaccinet levererat. Sedan Strangvac blev godkänt i Europa i augusti 2021 har vi arbetat intensivt med att informera ledande hästveterinärer, och vi har haft mycket givande möten med över 100 så kallade Key Optionon Leaders runt om i Europa. I och med att Strangvac blev tillgängligt för försäljning inleddes nästa fas med att träffa och utbilda veterinärer runt om i Sverige för att informera om Strangvac. Intresset har varit mycket stort och vårt team har redan träffat många veterinärer och hållit utbildningstillfällen. Strangvac är lanserat i Sverige och vi kommer nu att successivt lansera i resten av Norden och Europa.

Parallellt med att vi utbildar veterinärer har vi lanserat initiativet tillsammans mot kvarka med syfte att uppmärksamma hästägare på sjukdomen kvarka och vikten av att vidta smittskyddsåtgärder. Vi är fullt dedikerade till uppdraget att minska spridningen och effekterna av kvarka. Under april månad har vi haft ett samarbete med Svensk Galopp och vi har flera andra event inbokade framöver. Bland annat kommer vi att representera Intervacc med monter på Falsterbo Horse Show och på Världscupen i Herning i sommar. Med information och kunskap kan vi tillsammans skydda våra hästar!

Vi har fortsatt många kvarkautbrott i Sverige. Under femårsperioden 2016–2020 anmäldes i snitt 76 stall med utbrott av konstaterad kvarka per år i Sverige. Bara den först diagnostiserade hästen i ett stall anmäls som ett utbrott. Ett utbrott kan alltså omfatta flera insjuknade hästar. Vi blir regelbundet kontaktade av förtvivlade hästägare som drabbats av kvarkautbrott. Varje utbrott är en tragedi som utöver ett stort lidande för drabbade hästar också innebär oro och ekonomisk belastning för hästägaren. Under april vaccinerades de första hästarna i Sverige med det nylanserade vaccinet mot kvarka. Vi har ett nytt verktyg i den viktiga kampen mot kvarka.

Nästa vecka börjat kampanjen Stoppa Kvarkan, en informationskampanj om kvarka och smittskydd för hästar som drivs av SVA, och stöttas av flera av de stora hästorganisationerna i Sverige. Även vi på Intervacc stöttar detta initiativ samtidigt som vi arbetar med vår långsiktiga kampanj för att sprida kunskap om kvarka och smittskydd. Tillsammans kan vi #stoppakvarkan.

Tel. 08-120 10 601, mobil 073-335 99 70
E-post: andreas.andersson@intervacc.se

Intervacc AB (publ) är en koncern inom djurhälsa som utvecklar moderna, säkra och effektiva vaccin för djur. Bolagets vaccinkandidater bygger på mångårig forskning vid Karolinska Institutet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Intervacc aktien är sedan i april 2017 noterad på NASDAQ First North Growth Market med Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se, +46 (0)8–684 211 10 som Certified Adviser.